VERSLAG: Fields of Rock 2005

Festivalinfo was aanwezig op Fields of Rock 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

1234

Fields of Rock - deel 2

Eindelijk kan het festival dan echt beginnen met Motörhead. Deze opent met bijna dezelfde zin als Papa Roach: “We are Motörhead and we play rock ‘n roll”. Naast deze rock ‘n roll zijn de bandleden al karikaturen op zich. Aan de microfoonstandaards zitten houders getaped waar ze de bierglazen in kunnen zetten. Ian “Lemmy” Kilmister wil best wel komen spelen met zijn mannen maar een uurtje zonder bier gaat natuurlijk te ver. Een band als dit heeft elke dag natuurlijk wel ergens een optreden; ze zijn een soort onderzoek begonnen welk land het luidste publiek heeft. De mensen in het voorste vak schreeuwen de longen uit hun lijf op het commando en wie weet is Nederland dan nog ergens goed in. De band speelt zoals altijd goed strak en lekker hard. Ook word er nog een Peter Pan Speedrock cover gedaan (of is dat nou altijd andersom..) – Ace Of Spades.

Toen slechts twee dagen van te voren bekend werd dat Bullit For My Valentine niet meer kon komen wegens andere plannen werd er snel gezocht naar een vervanger. Dit resulteerde in het aantrekken van Autumn. “We werden op het laatste moment opgebeld of we hier wilden spelen, anders hadden we waarschijnlijk nu ergens op het strand gezeten”. Tijdens de eerste editie was dit gezelschap de opener van het festival en net als toen straalt vandaag de band ook weer.

Na eerst Mastodon in een redelijk gevulde tent aan het werk te hebben gezien, staat ons de twee extreme band van het festival te wachten, The Dillinger Escape Plan. Voor dat dit zover is komt zanger Greg Puciato met een vinger achterin zijn keel kotsend het podium op. "Sorry guys, I just accidentally heard five minutes of Papa Roach". De stemming zit er meteen goed in en het wordt duidelijk dat deze Amerikanen er volledig voor gaan. Hyperactieve dansmuziek is het sleutelwoord. De eerste paar woorden zijn de mond van schreeuwlelijk Greg nog niet uit en er vliegt al een microfoonstandaard het publiek in. Gitarist Ben Weinman stuitert zoals gewoonlijk weer over het podium, springt op de boxen en via het drumstel. Oftewel: genieten! Oud en nieuw materiaal wordt afgewisseld, wat voor ieder wat wils is. Persoonlijk vind ik de oude nummers beter dan de nieuwe, maar ze staan uiteindelijk allemaal als een huis. Wel een beetje zonde dat de zanger blijkbaar indruk moet maken voor zo’n groot publiek, want kotsend op het podium rondlopen is één keer leuk, maar daarna weten we het wel.

Huh. Heeft Slayer een nieuw lid? Na wat beter kijken blijkt het gewoon bassist/zanger Tom Araya te zijn die zijn baard heeft laten staan. Dit in combinatie met het lange vieze haar doet hij me denken aan iemand die gister nog op Amsterdam Centraal wat wisselgeld aan mij vroeg. Slayer bestaat al 23 jaar en als je al zo lang bestaat dan gaat het (gelukkig) niet meer om de looks. Naast Tom natuurlijk ook meester gitarist Kerry King die ook vandaag weer als een gek de hals van zijn gitaar afgaat om het publiek te voorzien van hits als “War Zone”, “Angel Of Death” en “Raining Blood”. Niet echt terecht dat een band van dit niveau ergens op de helft geprogrammeerd staat terwijl ze vorig jaar hier in het Goffertpark nog de afsluiter waren. Maar ja, daar doen we vandaag niet écht moeilijk over; en zoals Tom zelf al zei: “It was short but it was sweet.”

Neerlands death-metal trots van weleer is terug op het podium! Gorefest is gelukkig weer bij elkaar en na Dynamo Open Air staan ze nu ook op Fields of Rock. (Dat dit kwam door de uitval van het Zweedse Arch Enemy, daar hebben we het maar niet over) Met flink wat albums op hun naam, hebben ze een aardige reputatie opgebouwd in Nederland. Het veelal jonge publiek is echter niet bekend met de band, maar ook ik moet zeggen dat ik aan het einde van het festivaloptreden wel kan concluderen dat het me goed bevalt. De grunt van zanger/gitarist Jan-Cris is aangenaam om te horen en de heren knallen er lekker in vandaag.

1234

12
Audioslave foto Fields of Rock 2005 Audioslave foto Fields of Rock 2005 Audioslave foto Fields of Rock 2005 Audioslave foto Fields of Rock 2005 Audioslave foto Fields of Rock 2005  foto Fields of Rock 2005  foto Fields of Rock 2005 Rammstein foto Fields of Rock 2005 Rammstein foto Fields of Rock 2005 Rammstein foto Fields of Rock 2005 Rammstein foto Fields of Rock 2005 Rammstein foto Fields of Rock 2005

12

DEFQON 2005Defqon 1 is een groot dancefestival op Almere strand. Al een aantal jaar...

BEECKESTIJN POP 2005 Waar vind je dat nog? Heel veel goede bands voor helemaal niks! Juist ja.. in...