VERSLAG: Eurosonic/Noorderslag 2010

Festivalinfo was aanwezig op EuroSonic Noorderslag 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 90 foto's.

123

Dag 2

Met een vers programmaboekje in de broekzak begint opnieuw de tocht van podium naar podium tijdens de tweede avond Eurosonic. Wie het programmaboekje voor vanavond nader bestudeert, zal concluderen dat er ook voor paardenliefhebbers genoeg leuke muziek te vinden is. Zo begint deze avond met de uiterst hippe rockliedjes van Pony Pony Run Run. De Franse band galoppeert door de setlist heen met keurig gekamde manen. De dressuur wordt voorgezet op muziek van Krause. Groningse electroartieste Susanne Clermonts presenteert het videoclipje bij 'I Want A Pony', dat haar typische humor weerspiegelt. Net als de Krause-stickers, waarop Clermonts haar hoofd op dat van naakte vrouwen geplakt heeft.

Nog meer paarden, maar dan van mythische afkomst. De Zwitserse metalheads van Pegasus vernoemden zich naar de gevleugelde sprookjesros. Van een totaal andere orde is de Deense electrogroep Fagget Fairys. Ze lieten afgelopen zomer van zich horen middels de voortreffelijke single 'Feed The Horse'. Het optreden in de Simplon is energiek, fel en dynamisch. Het lesbische stel dat de groep vormt danst vrolijk op het podium. Zangeres Elena Carli Cosovic beschikt over een krachtige stem, waar de geilheid van afdruipt. Yum yum!

Wie niks met paarden heeft, zijn er ook volop goede bands te vinden. The Hickey Underworld bijvoorbeeld. De band hanteert een eigentijdse rocksound naar Vlaams recept en laat hiermee de Vera vollopen. Helaas doet het harde geluid in de Vera de muziek van The Hickey Underworld niet geheel eer aan, al is dit een prima show. In het Platformtheater stralen bijna enkel Nederlandse sterren. Jenny Lane is nog maar een jonge ster aan het firmament, maar met haar lieve liedjes maakt singer/songwriter met het kenmerkende hoedje al behoorlijke indruk. Al even bekoorlijk is zangeres Dennis, die een metamorfose heeft ondergaan. Het beugeltje is weg en ook een deel van haar lange blonde haar. De meest energieke dame op dit podium vanavond is Astrid Kunst van Stereo, die samen met haar band een overtuigend optreden neerzet.

Terwijl het buiten ijskoud is, lijkt de zomer al aangebroken in De Beurs. De Franse band La Caravane Passe brengt een broeierige creoolse mix van ska en folk. Na een poosje zakt de aandacht voor de band weg. Het is onderhoudende achtergrondmuziek voor op een zomerfestival. Dan is er nog De Staat. Dé ontdekking van Noorderslag 2009. Na een uiterst succesvol jaar probeert de band uit Nijmegen het ditmaal in een iets andere setting. De Staat blijft volledig overeind en lijkt zelfs met de huidige setlist nog minimaal een jaar mee te kunnen in het Nederlandse clubcircuit. De strenge ogen van Torre Florim zijn echter gericht op het buitenland.

123

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

12345678
 foto Eurosonic/Noorderslag 2010  foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Customs foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Customs foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Customs foto Eurosonic/Noorderslag 2010 John Ellis foto Eurosonic/Noorderslag 2010 John Ellis foto Eurosonic/Noorderslag 2010 John Ellis foto Eurosonic/Noorderslag 2010  foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Royal Republic foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Royal Republic foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Royal Republic foto Eurosonic/Noorderslag 2010

12345678

LOWLANDS LLAUNCHZaterdag 20 februari gaat de voorverkoop van Lowlands 2010 van start! Reden...

SPEEDFEST 2009 Speedfest is mischien wel het luidruchtigste festijn van Nederland. En die...