VERSLAG: Eurosonic/Noorderslag 2010

Festivalinfo was aanwezig op EuroSonic Noorderslag 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 90 foto's.

123

Dag 3

Noorderslag vormt het hoogtepunt van het muziekweekend waarmee het nieuwe popjaar wordt ingeluid. Opener in de 3FM Zaal is één van de Nederlandse sensaties van dit moment; Moss. De folky indieband doet denken aan een andere sensatie van nu, namelijk Mumford & Sons. Een ietwat starre podiumpresentatie neemt niet weg dat dit een hele interessante band is om te bekijken, al zal beslist niet iedere festivalbezoeker het gehele optreden uitzitten. Datzelfde geldt voor labelgenoot Awkward I. Toch blijkt hier dat dit een recentelijk samengestelde band is. Die liedjes van Djurre de Haan zijn vooral op plaat erg mooi. Live moet het groeien.

Erg indrukwekkend is het speciale optreden van C-Mon & Kypski met het Metropole Orkest. De bijdrage van C-Mon & Kypski is in principe te verwaarlozen, maar in creatief opzicht vormt het duo de motor van deze samenwerking. De muzikale gasten zijn divers te noemen; Anneke van Giersbergen (Agua de Annique, ex-The Gathering), Benjamin Herman (New Cool Collective), Jules Deelder, Dio en Torre Florim (De Staat) zijn de voornaamste. Het Metropole Orkest speelt werkelijk alles; bombastische rock, stevige soul, disco en swing. Een leuk extraatje tussen alle toch alle interessante Nederlandse bands die er vanavond optreden.

The Mad Trist krijgt momenteel veel aandacht in de pers en tijdens deze editie van Noorderslag presenteert de band uit Maastricht zijn debuutalbum 'Pay The Piper'. Vooral in het zuiden van het land lijkt er een explosie aan stonerrockbands gaande. In Limburg liet The Mad Trist al jaren geleden van zich horen en speelde al op grote festivals als Bospop en Bevrijdingsfestival. Op Noorderslag geeft The Mad Trist een sterk optreden weg, ook al is het zaalgeluid niet erg goed. Helaas voor de band reageert het publiek tam op de nummers van de Maastrichtenaren. De jongen honden van DeWolff krijgen meer respons. Het getalenteerde jonge trio uit Limburg maakt retrorock waar de heren van The Madd nog een puntje aan kunnen zuigen.

Destine laat een eigentijds geluid horen. Als één van de weinige bands op Noorderslag slaagt Destine erin om echt internationaal te klinken. Met de vele potentiële hits in de set zou Destine ook best in het buitenland succes kunnen hebben. In februari verschijnt het debuutalbum. Verrassend opgewekt is de electrorock van Daily Bread. Het trio is verantwoordelijk voor een wild dansende menigte. Frisse liedjes van een fris ogende band. Daily Bread is een band die het komende club- en festivalseizoen veel mensen een glimlach om het gezicht gaat bezorgen en jeuk in de heupen.

Een wonderlijk moment is de uitreiking van de Popprijs. Dat is eigenlijk altijd wel het geval, maar met de huidige communicatiemiddelen was vrijwel iedereen in de Buma Zaal er vooraf al van op de hoogte dat Kyteman's Hip Hop Orkest er met de award vandoor zou gaan. Toen Giel Beelen de zaal vroeg wie zij dachten dat zou winnen, riep het publiek eensgezind "Kyteman!". Wat volgt is het aller laatste optreden van Kyteman. In Nederland. En dat is jammer, want veel beter dan dit wordt het eigenlijk niet in Nederland. Hopelijk besteed Colin Benders zijn prijs goed en komt hij snel weer met een mooi project als dit op de proppen.

Na een optreden van Kyteman valt bijna alles tegen, dus je moet wel erg goed zijn om dan nog indruk te maken. Go Back To The Zoo slaagt daar slechts ten dele in. Muzikaal klopt het allemaal wel en de band klinkt erg strak. Toch missen de liedjes diepgang, waardoor ze heel vluchtig zijn en nauwelijks beklijven. Ook straalt er weinig uit van de bandleden. Het is goed, maar niet interessant. Go Back To The Zoo zal er echter van profiteren dat middelmatige popmuziek goed gedijt in Nederland.

Afsluiter van deze sterke editie van Noorderslag is een onverwacht hoogtepunt. In de Volkskrant Zaal speelt Caro Emerald met haar swingband. Het begint meteen goed, met gepoetst koper. We wanen ons in lang vervlogen tijden toen Bing Crosby, Glenn Miller en The Andrew Sisters nog de dienst uitmaakten in de entertainmentindustrie. Caro Emerald brengt heerlijke swingjazz met een vleugje rock-'n'-roll en lounge. Het klinkt alsof Patty Page samenwerkt Hooverphonic of Doris Day die flirt met St Germain. Alles klopt. De pakken, het haar, de vintage-instrumenten, alles. Tot de polkaatjes op de blouse van Caro Emerald aan toe. Tel daar ongelofelijk sterke liedjes bij op en je hebt een succesformule. Briljant. See you at North Sea Jazz!

2010 belooft wederom een spannend muziekjaar te worden, als we alle bands op Noorderslag en Eurosonic zo bekijken.

123

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

12345678
 foto Eurosonic/Noorderslag 2010  foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Customs foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Customs foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Customs foto Eurosonic/Noorderslag 2010 John Ellis foto Eurosonic/Noorderslag 2010 John Ellis foto Eurosonic/Noorderslag 2010 John Ellis foto Eurosonic/Noorderslag 2010  foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Royal Republic foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Royal Republic foto Eurosonic/Noorderslag 2010 Royal Republic foto Eurosonic/Noorderslag 2010

12345678

LOWLANDS LLAUNCHZaterdag 20 februari gaat de voorverkoop van Lowlands 2010 van start! Reden...

SPEEDFEST 2009 Speedfest is mischien wel het luidruchtigste festijn van Nederland. En die...