VERSLAG: Paaspop Schijndel 2010

Festivalinfo was aanwezig op Paaspop Schijndel 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 111 foto's.

12

Paaspop, dag 1

Als festivalganger moet je niet zomaar rekenen op lekker weer. De trouwe bezoekers van Paaspop kunnen daar over meepraten. Regen, wind, zon of sneeuw - Paaspop in Schijndel heeft het allemaal wel een keer meegemaakt. Dit jaar is het weer wisselvallig en fris. Gelukkig blijft de regen beperkt tot een enkele stortbui. Dat is echter genoeg om delen van het terrein, de camping en de parkeerplaats te doen veranderen in een modderpoel.

?De Jeugd Van Tegenwoordig slaagt er midden op de dag nauwelijks in om veel reacties uit te lokken bij het publiek in Schijndel. Misschien is het toch nog iets te vroeg om de liedjes van De Jeugd – over drank, drugs en seks – volledig te waarderen. Ook de rapgroep zelf is aanzienlijk minder ad rem dan gebruikelijk. Een goed begin is het halve werk, maar De Jeugd levert hier vooral half werk.??

De festivalstart van Moke gaat aanzienlijk beter. Na een korte stilte op de Nederlandse podia, gaat Moke er vol tegenaan op de zomerfestivals. Toch kiezen frontman Felix Maginn en gitarist Phil Tilli voor een rustige start door een akoestische set te spelen in de Jack Daniel’s-Tent, alvorens de mainstage te betreden. Unplugged blijven niet alle nummers overeind, al is het selecte publiek overwegend enorm enthousiast over Moke als uitgekleed duo.??

Jim Heath viert dit jaar een jubileum. Zijn band The Reverend Horton Heat bestaat namelijk exact 25 jaar. In die kwart eeuw heeft de band die rockabilly mixt met punk een enorme schare fans opgebouwd, zonder echte hits te scoren. "It's martini time", zou Heath zeggen. Op het podium is de rockdominee echter zwijgzaam en laat zijn gitaar het woord doen. Jimbo Wallace doet hetzelfde met de staande bas. Het volume wordt ver opengedraaid bij de swingende nummers van de goed geluimde vetkuiven.??

Waar Go Back To The Zoo een prima optreden verzorgt in de whiskytent, staat het kwartet later die avond enorm te prutsen op het podium van een bierbrouwer. De Serious Talent-band weet zich nauwelijks raad met een akoestisch optreden. Zonder elektronische snufjes klinkt Go Back To The Zoo vlak en eentonig. Het merendeel van het beschonken publiek staat ongeïnteresseerd toe te kijken, terwijl de band enkel indruk maakt op een handvol dansende pubermeisjes. ??

Één van de weinige legendarische bands op Paaspop dit jaar is Suicidal Tendencies. De band rondom frontman Mike Muir werd in 1983 opgemerkt door diens harde mengeling van hardcore punk en thrashmetal. Die link met thrashmetal wordt jaren later wederom zichtbaar wanneer ex-bassist Robert Trujillo Jason Newsted vervangt bij Metallica. Hoewel Suicidal Tendencies al in tien jaar geen album meer heeft gemaakt, blijft de band maar touren. Paaspop krijgt een wilde, indrukwekkende show voorgeschoteld met de nodige undergroundhits. De betogen van Muir bevatten vooral vaak het woord "fuck". Na 28 jaar blijkt Suicidal Tendancies nog steeds relevant.??

Een festivaldag besluiten met eighties classics is zelden vervelend. Gehuld in Miami Vice-outfits draait het Nederlandse dj-collectief Boys Of Summer een prettige selectie aan wat ze zelf “yacht rock” noemen. Het overgrote deel van de plaatkeuzes valt echter onder de zogenaamde "heartland rock". Gedraaide bands als Journey, REO Speedwagon en Boston komen allen uit het midwesten van de Verenigde Staten en maken liedjes die hun inspiratie putten uit de arbeidersklasse, ver weg van het zonnige Florida. Maar daar heeft het publiek verder maling aan. Het feestje eindigt prematuur wanneer plots de stroom uitvalt.

12

FOTOGRAFIE: Erik Luyten   Marcel Poelstra

12345678910
The Van Jets foto Paaspop Schijndel 2010 The Van Jets foto Paaspop Schijndel 2010 Jurk! foto Paaspop Schijndel 2010 Jurk! foto Paaspop Schijndel 2010 Jurk! foto Paaspop Schijndel 2010 Jurk! foto Paaspop Schijndel 2010 Jurk! foto Paaspop Schijndel 2010 Jurk! foto Paaspop Schijndel 2010 Jurk! foto Paaspop Schijndel 2010 Karma To Burn foto Paaspop Schijndel 2010 Karma To Burn foto Paaspop Schijndel 2010 Karma To Burn foto Paaspop Schijndel 2010

12345678910

MOTEL MOZAÏQUE 2010Het jaarlijkse Motel Mozaïque festival vond afgelopen weekend weer plaats in...

ROARFEST 2010 De muziekwebsite ROAR E-Zine bestaat alweer tien jaar. En om dit te vieren...