VERSLAG: 5 Days Off 2011

VERSLAG: Marco Muhring

1234

5 Days Off 2011 zaterdag

Zaterdag staat Paradiso in het teken van UK Funky en futuregarage. Colors komt voor het eerst Trouw uit en mag meteen Paradiso in. MJ Cole neemt om 01:00 plaats achter de draaitafels. Verwarring alom, want eigenlijk zou Pearson Sound nu moeten draaien. Cole is een UK Garage en 2step pionier, die onderhand alweer 38 jaar is. Omdat hij door de jaren heen wat is versleten zag hij het niet zitten om tussen 3:30 en 5:00 te draaien en vroeg om te ruilen. Het blijkt een bom onder de avond te leggen, want in plaats van rustig opbouwen met de dubtechno/uk funky van Pearson Sound is het Cole die om 1:30 alle schuiven al openzet en het 5 Days Off publiek murw beukt. Je zou verwachten dat iemand met zoveel ervaring beter zou weten. Zijn set bouwt nauwelijks op: hij lijkt maar wat te knallen. House Of Pain doet het natuurlijk altijd goed, maar op dit tijdstip en op deze avond slaat het de plank mis.

Joy Orbison zal er ook van hebben gebaald. Sta je als een van de meest populaire producers van dit moment in de mooiste - lang niet volle, alhoewel de organisatie beweerde dat het was uitverkocht - zaal van Amsterdam, moet je draaien na iemand die al het gras reeds voor je voeten heeft weggemaaid. Hij schakelt gelukkig meteen terug met een paar rustige nummer, om vervolgens op te bouwen. Half 2009 zette hij zichzelf meteen op de kaart door het fantastische Hyph Mngo en sindsdien blijven de goede producties komen. Zo komt vanavond ook het recente ‘Ellipsis’ voorbij. Ook dé track van dit 5 Days Off, ‘Sicko Cell’ wordt gedraaid. In totaal draaien vier dj’s hem: op vrijdag Loefah en James Blake, op zaterdag Pearson Sound en Joy Orbison. Het nummer is gemaakt door een anonieme producer, maar de kans is erg groot dat het hier om Joy Orbison himself gaat. Zijn set is vandaag opvallend gericht op hiphop, met onder andere Lil’ Wayne’s ‘A Milli’ (James Blake) remix die voorbij komt. Een goede set, die gericht is op een watertandende dansvloer. Toch forceert ook Orbison een beetje, door in de laatste tien minuten nog eens flink gas te geven. Gretig of lomp?

Pearson Sound mag dus afsluiten. Voor hem zal het een twijfelachtige eer zijn. Zijn hele platenkeuze kon op de schop toen hij werd omgedraaid, want het is nu 3:30 en het publiek wil dat de nacht naar een euforisch einde wordt gedraaid. De eerste drie platen vallen niet zo lekker: hij heeft problemen met zijn monitor en het mixen gaat scheef. Nadat dit is opgelost begint hij diep. In de anderhalf uur die daarna volgt komt veel Night Slugs voorbij (Egyptrixx, Jam City) en werk van hemzelf en zijn andere alter ego Ramadanman. Om 5:10 is het na twee rewinds van Wacka Flocka Flame - Hard In Da Paint dan echt afgelopen.

1234

OOR 40 JAAR 2011Lang gewacht, stil gezwegen, nooit gedacht, toch gekomen: 40 jaar OOR! Jawel,...

ENERGY 2011 Energy is de nieuwe naam voor Trance Energy. Het festival in Utrecht geraakte...