VERSLAG: Sziget 2011

VERSLAG: Karst Jaarsma

123456

Dag 1

The Maccabees mogen de middag erna de eerste echte festivaldag openen. De groep maakt een frisse mix van zomerse rock met stevige ritmes. Het geheel slaat op het eerste gezicht aan, maar na verloop van tijd beginnen de verscheidene nummers erg op elkander te lijken. Het zijn de langzamere en meeslependere nummers waarvan deze band het vooral lijkt te moeten hebben.

Een groter feest is het wanneer vervolgens de mannen van Flogging Molly hun opwachting maken. Met een, eigenbenoemde, fles Hongaarse Guiness in de hand is het binnen enkele seconden springen en dansen geblazen. Het bier vliegt rijkelijk door de lucht heen en de Ierse tonen zijn precies wat Sziget nodig heeft om goed op gang te komen. Dit succes roept ook bij de geroutineerde leden van Flogging Molly verbazing op. Ze zijn met name geëerd door de enthousiast aanwezige Zweedse fans. Naast het standaard oeuvre blijven ook de nieuwere liedjes degelijk overeind staan.

Tijdens Les Hurlements D´Leo is het net een ander soort dansfeestje. De groep mixt vol enthousiasme ska, reggae, folk en balkan met de Franse chanson. Mede door de toevoeging van een vrolijk, in oranje verenpak, uitgedoste danseres straalt de groep veel speelplezier uit. Tegen het einde van de set begint de muziek meer en meer naar de punk te neigen. Dit, in samenspel met het steeds cabareteske wordende optreden, lijdt ertoe dat het concert een stuk minder boeiend wordt.

In een van de aanwezige tenten weten de The Bloody Beetroots Death Crew 77 wel een vol optreden te boeien. De Italianen zijn wederom gekomen om het woord van ´The Church Of Noise` te verspreiden. Het trio weet, door de sfeer en sterke techno aangenaam te mixen, gemakkelijk te overtuigen. De tent die normaliter aandoet als een sfeerloze fabriekshal wordt hierdoor intiemer.

Voor de afsluiting op het wereldmuziekpodium is vandaag een heuse supergroep geregeld. Onder de noemer Afrocubism hebben Eliades Ochőa (Buena Vista Social Club), Toumani Diabate (Ali Farka Toure), Bassekou Kouyate, Kasse Mady Diabate en nog enkele gerenommeerde wereldmuzikanten de handen ineen geslagen. Hiermee ontmoeten de grootse Malinese en Cubaanse artiesten elkaar in een wervelende mix van latin en blues. Hun vorig jaar uitgebrachte debuutalbum spetterde al aan alle kanten, live komt de samenwerking nog meer tot leven. Stuk voor stuk wandelen de sterren langzaamaan het podium op om tussendoor opgevuld te worden met de zomerse trompetklanken. Doordat er veel ruimte is ingebouwd voor instrumentale gedeeltes ontstaat al snel het idee dat het hier om een groep vrienden gaat die aan het jammen geslagen zijn. Dit gecombineerd met de laatste naweeën van een verder zomerse dag maakt het optreden tot een fantastische afsluiter. Ook de heren zelf kijken gelukkig en vooral Bassekou Kouyate leeft zich uit op de Ngoni (Afrikaans gitaar). Het succes leidt er zelfs toe dat Bassekou het publiek wild springend op en neer krijgt.

Op het festival is tevens een speciale Roma tent aanwezig. Hier wordt ´s avonds en ´s nachts de Roma muziek uitbundig ten gehore gebracht. Er is een breed scala aan bands geprogrammeerd, onder andere afkomstig uit Turkije, India, Servië en Slovenië. Vanavond mogen de Hongaren van Besh O Drom de tent in vuur en vlam zetten. Daar slagen ze grandioos in. Vergezeld met een uitstekende bassist, drummer en gitarist leven de verschillende fluitisten en saxofonisten zich helemaal uit. De tent, grotendeels gevuld met Hongaren, beweegt alle kanten op.

123456

DRAMA PUKKELPOP 2011Hoe een prachtige zonnige dag met een gevoelstemperatuur van 30 graden...

XNOIZZ FLEVO FESTIVAL 2011 Het Xnoizz Flevo Festival, ooit opgericht door Youth for Christ Nederland, is...