VERSLAG: Sziget 2011

VERSLAG: Karst Jaarsma

123456

Dag 2

De Franse soulzanger Ben L´Oncle Soul heeft zich het afgelopen jaar aardig omhoog weten te werken. Vandaag mag hij het hoofdpodium openen. Zijn recept is simpel: een grote swingende soulshow bestaande uit enkele eigen nummers en makkelijke covers. Het begint er echter op te lijken dat het gehele optreden teveel op de automatische piloot staat. De langzamere soulnummers worden snel afgekapt en de snelle riedeltjes worden misvormd door een overdaad aan publieksparticipatie. Daarnaast is Ben niet de beste vocalist. Desondanks zorgen de leuke achtergronddansers er voor dat het optreden nog prima te pruimen is.

Op het wereldmuziekpodium zorgt het gezelschap van Shtetl Superstars voor een leuker feestje. De Engelsen spelen een gezellige mix van balkan en ska. Verrassend leuk zijn de hier en daar opduikende Keltische invloeden. Zeer vermakelijk is ook de ska versie van `If I Were A Poor Man´. Wanneer de hoofdzanger van Rotfront het podium opspringt om mee te zingen danst het handjevol aanwezige bezoekers ook enthousiast alle kanten op. De groep doet nog het meeste denken aan het vrolijkere broertje van Gabby Young And Other Animals. Perfect festivalvoer.

Op het metalpodium is vervolgens Helloween enthousiast aan haar set begonnen. De groep lijkt op het eerste gezicht een parodie op zichzelf te spelen. Het optreden begint met een vraag en antwoordspel rond de zinsnede ´I Love Metal´. Ook het verplichte meeklappen doet weinig metal aan. Desondanks ontpopt zich een ijzersterk optreden met een gigantisch drumstel en sterke gitaristen. Doordat de zanger niet optimaal klinkt zijn het vooral de instrumentale gedeelten waar de heren hun kracht uiteen kunnen zetten.

Ondertussen zijn ook de Duitsers van Rotfront aan hun optreden begonnen. Ze willen de gedachten van hun Emigrantski Raggamuffin beweging verspreiden. Dit doen ze op het eerste gezicht zeer aardig met een punkinslag naar de reggae. De in capuchon gestoken rapper weet het geheel vervolgens een extra aangename kracht mee te geven. Helaas begint de band met haar beste nummer ´B-Style´. Al het opvolgende kan daar niet meer aan tippen.

Voor zijn afsluitende optreden op het metalpodium heeft Judas Priest een heus eigen decor meegenomen. Het geheel doet aan als een compleet kermisspookhuis. Het is voor de band de afsluitende tour en met een fantastische laser- en lichtshow is het groots aangepakt. Daarnaast staat de band nog steeds als een huis en is het vermakelijk om de verschillende jasjes van Judas te bestuderen.

Doordat vanavond zowel The Chemical Brothers als het Gotan Project afsluit is het voor de eerste keer lastig om een goede keuze te maken. Gezien de gezellige drukte bij het gezelschap van Gotan Project lijkt de meerderheid voor de eerste van de twee keuzes gegaan te zijn. Waar The Chemical Brothers echter weer kiezen voor een grote bombastische lichtshow schittert het Franse gezelschap in haar puurheid. Vergezeld van sprekende film noir beelden en een simpele lichtshow. Rood is het toverwoord en alles is in de kleur van de tango weergegeven. De mix van tango en electro schittert zoals gewoonlijk. Helemaal verassend is de stem van Lady Gaga die fenomenaal door de loungy muziek heen gemixt is.

Vanavond mag Nederlands balkantrots de romatent afsluiten. Het optreden op Sziget vormt voor de Amsterdam Klezmer Band de laatste stop van hun Europese tour. De heren hebben er duidelijk zin in. Met een tent gevuld met uitzinnige Nederlanders is het al snel van voor tot achter springen geblazen. Helaas is de muziek van het gezelschap een stuk statiger dan die van de Hongaarse collega’s. Ook het slecht afgestelde geluid werkt niet mee aan het verder leuke optreden.

123456

DRAMA PUKKELPOP 2011Hoe een prachtige zonnige dag met een gevoelstemperatuur van 30 graden...

XNOIZZ FLEVO FESTIVAL 2011 Het Xnoizz Flevo Festival, ooit opgericht door Youth for Christ Nederland, is...