VERSLAG: Culemborg Blues 2006

Festivalinfo was aanwezig op Culemborg Blues 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 13 foto's.

123

Culemborg Blues 2006, deel 3

Om even bij te komen van het toch wel lange staan en het heen en weer lopen naar de diverse podia besluit ik om Bas de Haan, The Antones en The Stefan Schill Blues Band te laten voor wat ze zijn en me op te maken voor de hoofdacts van de avond, namelijk Cuby and the Blizzards en de JR Band.

Het thema van de dag staat in het teken van de legendarische Herman Brood. Het contracteren van Cuby and the Blizzards geeft dan ook een extra cachet aan deze dag. Eerder op de dag was reeds door de plaatselijke bakker een schitterende reproductie van Herman Brood verloot onder de Culemborgse bluesbezoekers. De meeste mensen zullen wel weten dat Herman Brood eind zestiger jaren als pianist is begonnen bij Cuby and the Blizzards. Het grote achtergronddoek op het hoofdpodium met de afbeelding van Herman is dan ook een passend plaatje tijdens het optreden van de Drentse blueslegende. Muskee zelf heeft er in elk geval veel zin in deze avond. Zijn collega’s oppeppend en pirouettes draaiend op het podium, knalt hij samen met hen de een na de andere C+B'klassieker over het overvolle stadhuisplein. Uiteraard ontbreekt het door Herman Brood geschreven nummer 'Another day, Another Road' niet en met het nummer 'Window Of My Eyes' (dat Harry ons nooit zal onthouden) sluit C+B een fantastische set af. Helaas gaat het geluidsniveau aan het eind van de set te veel omhoog, waardoor het er vooraan bij het podium niet plezieriger op wordt. Een groot deel van het talrijke publiek houdt het na C+B voor gezien, terwijl de slotact van de avond, de Jan Rijbroek Band, nog moet beginnen.

De Jan Rijbroek Band, ook wel simpel de JR Band genoemd, wordt door middel van een heleboel rook en een door een computer gesproken stem geïntroduceerd. Het is niet de eerste keer dat het kleine en breed lachende podiumbeest het Culemborgse festival aandoet. Al snel wordt het ook voor mij duidelijk waarom Stichting Culemborg Blues opnieuw heeft gekozen voor deze vol met energie over het podium rennende rocker. Jan Rijbroek maakt er met zijn fantastische begeleidingsband een grandioos feest van. Ook de nieuw aangetrokken bassist blijkt over een geweldige stem te beschikken en de interactie tussen Jan en zijn bassist is dan ook bijzonder opzwepend. Helaas staat het volume ook nu weer te hoog, waardoor het alleen recht voor het podium nog redelijk te behappen is. Aan de zijkanten is het publiek inmiddels verdwenen of enkele tientallen meters achter uit gegaan. Ik vind het jammer dat er nog altijd tal van geluidstechnici rondlopen die van mening zijn dat een snoeihard volume sfeerverhogend is. Misschien is het voor deze mensen toch verstandig om iets meer te luisteren naar de signalen uit het publiek.

Om vijf over één maakt voorzitter John van Empel een eind aan dit bluesfeest. Het inmiddels behoorlijk uitgedunde publiek kan terugkijken op een fantastische dag. Bijna de hele dag is het droog gebleven, was de temperatuur uitstekend, de sfeer fantastisch en het publiek talrijk.
Teruglopend naar de camping denk ik met medelijden aan de Culemborgse crew die nog zeker tot 06.00 in de ochtend uur door zal moeten klussen om het centrum van de stad weer zoveel mogelijk in de oude staat terug te brengen. Om half twee kruip ik in mijn tentje en op zondagsmorgen 09.30 word ik gewekt door gekletter op de tent, geflits in de verte en gerommel boven Culemborg. Zo blijkt maar eens te meer dat de goden Tlaloc en Thor toch wel echte bluesliefhebbers moeten zijn.

123

12
Blue Strat foto Culemborg Blues 2006 Cuby and the Blizzards foto Culemborg Blues 2006 Ian Parker foto Culemborg Blues 2006 Ian Parker foto Culemborg Blues 2006 The Pine Box Boys foto Culemborg Blues 2006 The Pine Box Boys foto Culemborg Blues 2006 The Rhythm Chiefs foto Culemborg Blues 2006 Ruben Hoeke Band foto Culemborg Blues 2006 Ruben Hoeke Band foto Culemborg Blues 2006 Steve Fister foto Culemborg Blues 2006 Steve Fister foto Culemborg Blues 2006 T-99 foto Culemborg Blues 2006

12

TICKET FOR TIBET 2006Het is zondag 27 augustus wanneer het recreatiegebied Aquabest, bij...

M'ERA LUNA 2006 Het Duitse M'era Luna klinkt de meeste mensen vast iets minder bekend in de...