VERSLAG: Appelpop 2006

Festivalinfo was aanwezig op Appelpop 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

1234

Appelpop, deel 1

Appelpop ligt niet zoals de naam doet vermoeden in een appelboomgaard (hoewel deze wel in de streek te vinden zijn), maar midden in Tiel aan de Waalkade. Vanuit de woonwijken loop je zo het festivalterrein op en mocht de warmte je op zaterdag te veel worden dan neem je zo een duik in de Waal. Na ons tentje te hebben opgezet op één van de twee campings die Tiel rijk is, stappen we in de pendelbus. Vier euro per keer, maar dan wordt je ook wel voor de ingang afgezet en scheelt het je een uur lopen. Toch zijn er genoeg bikkels langs de weg te vinden die richting de tent lopen die in de verte als een fata morgana opdoemt.

Uiteindelijk komen we vrij laat bij het terrein aan. Toch moet (een deel van) het optreden van Silence is Sexy nog haalbaar zijn. Gauw nog even muntjes halen en dan op naar het kleine Gelders Podium. Het terrein is deze zwoele vrijdagavond gevuld met standaard festivalgangers en (waarschijnlijk) Tielenaars die klaar zijn om flink te stappen of gezellig nog even een rondje doen. Een zeer gemêleerd publiek dus, wat een charme is van dit gratis meerdaagse festival. Wat schetst echter onze verbazing? Enthousiast aflopend op het Gelders Podium, horen we nog net het laatste nummer van Silence is Sexy. Of deze korte speelduur gepland stond, is van het programma-kaartje met alleen begintijden helaas niet te achterhalen. We slikken onze teleurstelling weg met de gedachte dat we nu in ieder geval een mooie plaats kunnen veroveren in de Hoofdtent voor de afsluiter van deze Appelpopavond.

Deze eer gaat naar de Nederlandse gothic-rockact Within Temptation. De tent waarin ze staan is misschien nog wel groter dan de Alpha op Lowlands, maar is al voordat het optreden begint helemaal volgelopen. Het podium is aangekleed met twee grote engelen die vanaf de zijkant op het podium neerkijken. Ook op het achtergronddoek zijn naast de cover van het ‘Mother Earth’-album, beeltenissen van engelen te zien. Samen met de klimop rond de keyboardset, lijkt het net of de band in een beeldentuin staat te spelen. Het decor blijkt gebaseerd te zijn op het computerspel ‘Spellborn’ waarvoor Within Temptation het nummer ‘The Howling’ heeft geschreven. De wederom prachtige creatie die zangeres Sharon den Adel aanheeft, verhoogt de sfeer tot een maximum. Tijdens de show geeft de band een mooi overzicht van het repertoire tot nu toe. Ook het nieuwe nummer komt voorbij. Zo gespeeld in de show is opvallend dat ‘The Howling’ meer ‘power’ heeft dan voorgaande nummers. Ook de gitaristen die gedurende de show synchroon over hun gitaren buigen, lijken dit nog heftiger te doen. Het publiek kan het echter goed waarderen. Het gejuich is echter oorverdovend wanneer de hitsingles ‘Stand My Ground’ en ‘Mother Earth’ ingezet worden. Laat staan wanneer als toegift ‘Ice Queen’ gespeeld wordt. Massaal weerklinkt in de zaal het kenmerkende intro en ook het refrein wordt uit volle borst meegezongen met de loepzuivere, hoge stem van Sharon. Hoog opvlammend groen en geel vuurwerk maken dit optreden uiteindelijk helemaal af.

Helaas voorziet Appelpop niet in muziek na de optredens. Wanneer ook de taps onverbiddelijk een laatste ronde geven, loopt het festivalterrein snel leeg. Het uitgaanscentrum van Tiel vaart vast en zeker wel de stroom extra mensen op deze avond!

1234

12
After Forever foto Appelpop 2006 After Forever foto Appelpop 2006 Textures foto Appelpop 2006 Gem foto Appelpop 2006 Gem foto Appelpop 2006 Rowwen Heze foto Appelpop 2006 Rowwen Heze foto Appelpop 2006 Rowwen Heze foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006

12

BAZAR CURIEUX 2006Door de sluiting van de Rotterdamse Nighttown, kon Bazar Curieux dit jaar...

THE CITY IS OURS 2006 Het affiche van dit festival is veelbelovend: Audio Bullys, Relax,...