VERSLAG: Appelpop 2006

Festivalinfo was aanwezig op Appelpop 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

1234

Appelpop, deel 4

Sarah Bettens heeft net al even aan het Appelpop-podium kunnen ruiken tijdens haar duet met Racoon. We kennen de Belgische zangeres natuurlijk bovenal van haar tijd bij K’s Choice, maar sinds 2003 staat ze ook solo op het podium. Je zal het niet snel zeggen als je de frêle zangeres ziet, maar wat een dijk van een stem heeft ze toch. Met de solo-nummers die ze samen met haar begeleidingsband ten gehore brengt, weet ze de Hoofdtent aardig in haar greep te houden. Wanneer echter de eerste tonen van de K’s Choice-nummers ‘Everything For Free’ en ‘Not An Addict’ klinken, stijgt een luid gejoel op uit het publiek. Iedereen zingt de nummers uit volle borst mee en de lach op het gezicht van Sarah Bettens wordt nog even breder dan hij al was. Wanneer het publiek smeekt om een toegift, laat ze de band achter in kleedkamer en betreedt ze alleen weer het podium. Met slechts haar stem en een versterkte akoestische gitaar om haar schouders weet ze het podium echter helemaal te vullen.

Drie decennia en bijna twintig albums later, staat de Nederlandse popgroep The Nits nog steeds op de planken. Meestal neemt de band bij optredens een heel arsenaal muzikanten mee, maar vanavond staat alleen de basisbezetting op het podium in de Tweede Tent. Een leuke touch in de podiumpresentatie is het appelgroene overhemd van zanger Henk Hofstede. Afgezien van de prachtige, bloedrode gitaar zijn handen is er verder geen kleurtje op het podium te bekennen. Des te meer aandacht is er voor de uitgebalanceerde en dan weer opzwepende popliedjes met prachtige melodieën. Toetsenist Robert Jan Stips compenseert met samples de uitgeklede podiumopstelling. Een partijtje blaasinstrumenten nodig? Geen probleem! Juist live weten dit soort instrumenten een optreden echter vaak naar een hoger plan te tillen. Ondanks dat de band de all-time favourites ‘Nescio’ en ‘In The Dutch Mountains’ speelt, is dit vanavond dan ook niet het geval.

Na in een weekend 90.000 mensen verwelkomd te hebben, sluit de vijftiende editie van Appelpop om 23.00 uur af met De Dijk. Of dit nu een afsluiter is waar het grootste gedeelte van het publiek zich in kan vinden, vraag ik me af. In ieder geval is het opvallend dat het oudere publiek zich massaal richting het podium begeeft. Toch wordt er meer naar achteren en buiten de tent ook wel meegezongen en gedanst wanneer de nummers ‘Als Ze Er Niet Is’ en ‘Dansen Dansen Dansen’ door boxen klinken. Zanger Huub van der Lubbe weet met zijn flamboyante pak en flink gegelde haren nog altijd de aandacht naar zich toe te trekken, wanneer hij zelfverzekerd over het verhoogde middenpad tussen het publiek door loopt. De zanger met de zware en vaak wat melancholieke stem schroomt echter niet om zijn collega’s ook in de spotlight te zetten. Vooral de saxofonist krijgt flink de ruimte om zijn solo’s door de tent te laten schallen. Wanneer de zanger tijdens het nummer ‘Wakker In Een Vreemde Wereld’ zeker vijf keer zijn twee-kanten draagbare colbertjasje binnenstebuiten aantrekt, gaan er wel wat wenkbrauwen omhoog. De verwarring is, zoals in het nummer gezongen wordt, groot. Dit verwarde gevoel heeft Huub van der Lubbe waarschijnlijk ook wanneer hij bij het verlaten van het podium de tekst ‘Paaspop 15 jaar’ leest. Deze letters staan als vuurwerk achter de band te schitteren, terwijl de zanger rept over de afsluiting van ‘25 jaar Appelpop’. Er komt nog een hele lading gouden snippers naar beneden, maar dan zit het optreden van De Dijk en tevens Appelpop er echt op.

Nog meer dan gisteravond mist deze zaterdagavond een dj die de vermoeide festivalvoetjes wat afleiding kan bezorgen. Nadat een band in de Hoofdtent zijn laatste noten heeft gespeeld, is er namelijk geen muziek meer op het Appelpop terrein. Nog even nakletsen dient ook rap te gebeuren, aangezien kort na afloop de bars allemaal sluiten. En zo gebeurt het dat je na een heerlijke festivaldag aangewezen bent op het altijd gezellige Tielse uitgaansleven. Verder niets dan lof over Appelpop. Een leuke line-up die bovendien goed over de verschillende tenten was verdeeld. Hoewel deze dicht bij elkaar stonden, was er zo geprogrammeerd, dat de bands nooit in elkaars vaarwater speelden. Daarnaast waren de faciliteiten prima in orde. Keurige toiletten en, afgezien van de handtekeningenjagers voor Live XS-tent, stonden nergens lange rijen. En dat allemaal gratis! Leve de sponsors dus en zoals Huub van der Lubbe waarschijnlijk al voorzag: op naar de 25e Appelpop editie!

1234

12
After Forever foto Appelpop 2006 After Forever foto Appelpop 2006 Textures foto Appelpop 2006 Gem foto Appelpop 2006 Gem foto Appelpop 2006 Rowwen Heze foto Appelpop 2006 Rowwen Heze foto Appelpop 2006 Rowwen Heze foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006

12

BAZAR CURIEUX 2006Door de sluiting van de Rotterdamse Nighttown, kon Bazar Curieux dit jaar...

THE CITY IS OURS 2006 Het affiche van dit festival is veelbelovend: Audio Bullys, Relax,...