VERSLAG: Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag

Naar het Paaspop Schijndel 2015 - zaterdag verslag

VERSLAG: Sarah Oranje  

Paaspop - vrijdag

Na maanden kou en binnenfestivals is het eindelijk tijd voor Paaspop, het traditionele paasweekend waarin muziekliefhebbers hun hart kunnen ophalen op het eerste zomerfestival van het seizoen. Het is buitenspelen geblazen in het Brabantse Schijndel. Na berichten over ravage op het terrein, 100 productieman extra om de boel af te graven en modder tot aan je middel blijkt het bij aankomst allemaal meer dan mee te vallen. De uitverkochte editie werd een mooi, droog en uiteindelijk zelfs zonnig eerste festival in het Bourgondische zuiden.

De programmering van Paaspop begint op Goede Vrijdag pas rond etenstijd en het is lekker binnenwandelen bij DI-RECT. De inmiddels doorgewinterde band zet een solide maar weinig noemenswaardige set neer. Hoogtepunt is Times Are Changing en een kleine inzakker volgt bij het inzetten van nummers van het laatste album Daydreams in a blackout. Zanger Marcel wil ook na afloop nog even een positieve boodschap de zaal in gooien en heeft pas door dat het feestje afgelopen is als de roadies het halve podium al hebben leeggeveegd.

Dansen mag bij DJ Rob Black en hypeman Ron Simpson, het duo dat je wellicht kent als Girls Love DJs. De Amsterdamse heren staan uitsluitend op het podium in standje 11 en dat valt goed in Schijndel. Als 2014 the year of the booty was, komt de trend pas dit jaar in Brabant aan. Er wordt opvallend veel gekletst op Paaspop maar Simpson schreeuwt er makkelijk overheen. Mooie jonge meisjes vooraan en de vaders staan buiten een biertje te drinken. Niks meer aan doen.

Aansluitend mag The Partysquad opdraven in het Desperados Warehouse. Ruben Fernhout en Jerry Leembruggen zijn inmiddels wereldwijd succesvol en zijn van interessante Nederlandse hiphop naar platte EDM gegaan. Ook op Paaspop is het plat vermaak wat de klok slaat. Hoewel het Paaspop publiek positief is, slaat het geschreeuw van Fernhout dood. Noem het een generatiekloof.


In de Apollo heeft Racoon het podium overgenomen, aangevuld met een blazerskwartet. Aan de houding van zanger Bart te zien had hij liever in de hiphop tent gestaan. Zijn stem is duidelijk nog niet helemaal klaar voor het seizoen maar dat vangt het publiek met liefde op. Zeker tijdens het uitbundig meegezongen Love You More moet zelfs het koudste hart een vonkje voelen. Ook nieuwe single Brick By Brick van het twee maanden geleden uitgekomen album All In Good Time valt goed bij het kletsende publiek, dat lijkt te denken dat het in een buurtkroeg terecht gekomen is.

Terwijl het grote publiek bij Racoon staat, weten ook Def Americans een imposant publiek te trekken in eettent annex podium Restolounge. De Johnny Cash tributeband is een must op elk festival onder de rivieren en inmiddels zo doorgewinterd als alle bands op het hoofdpodium bij elkaar. Hoewel deze coverband op papier klinkt als middle of the road, is het een gezelschap met een inmiddels meer dan eigen sound. Kers op de taart is hun eigen June Carter-Cash.

In de Roxy staat Ronnie Flex ondertussen dankbaar op het podium. De rapper en producer stelt zich met liefde kwetsbaar op en herinnert ons eraan dat we onze school moeten afmaken. Dat hij naar eigen zeggen maar een nerd is combineert hij op het podium op een interessante manier met zijn nieuwbakken sterrendom. Sommigen van zijn grootste hits maakte hij met collega Mr. Polska, die over twee dagen zijn opwachting maakt. Maar ook zonder Neerlands favoriete knuffelpool weet Ronnie de boel op zijn kop te zetten, met Zusje, Hoesten Als Bejaarden en No Way Home als hoogtepunten. Hij deelt niet voor niks zijn achternaam met onze minister van defensie: knallen zul je, Paaspop!


Ook vandaag heeft Selah Sue haar suikerspinnenkapsel, windmachine en getalenteerde band uit de kast getrokken. Met haar nieuwe album Reason staat ze hier, maar allereerste hit Raggamuffin blijkt het hoogtepunt. Waar ze op haar eerste album de nummers van haar doorbraak EP nodeloos ingewikkeld maakte, gaat ze live terug tot de essentie. Bescheiden maar glunderend staat ze op het podium. Met een eindeloos lang applaus (wellicht om het geklets te compenseren) neemt Paaspop afscheid van de Belgische schone.

Aan Kensington de eer om de eerste Paaspop dag af te sluiten in de Apollo. Het Utrechtse viertal speelde een dikke maand geleden voor het laatst, tijdens hun uitverkochte HMH show. Daarvoor tourden ze drie weken door Europa en gingen ze viral in Polen. Na een maand vrijheid is het weer feesten geblazen voor de heren, met grootste hit tot nu toe War als grootste publiek pleaser. Het arsenaal aan hits waar Kensington uit put zeg je u tegen, en toch is het absolute hoogte punt de albumtrack Little Light, een zachtjes beginnend nummer dat langzaam opbouwt naar een knallende climax. Met een in aanstekervlammetjes en telefoonlichtjes badende Apollo sluit Kensington de avond af.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso   RenĂ© Obdeijn  

12345  
San Cisco foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag San Cisco foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag San Cisco foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag San Cisco foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag San Cisco foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag PLN-B foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag PLN-B foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag Di-rect foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag Di-rect foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag Di-rect foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag Di-rect foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag Di-rect foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag Di-rect foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag Di-rect foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag Truckfighters foto Paaspop Schijndel 2015 - vrijdag
 
12345  
 
festival logo

PAASPOP SCHIJNDEL 2015 - ZATERDAGWarm was het allerminst, maar de tweede dag van Paaspop Schijndel was net zo...

wtwta

WHERE THE WILD THINGS ARE 2015 - ZONDAG De derde dag van Where the Wild Things Are begint alvast zonnig. Dat belooft...