Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

Naar het Graspop Metal Meeting 2016, dag 1 verslag
Naar het Graspop Metal Meeting 2016 dag 3 verslag
Bekijk de Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Zaterdag

Het Amerikaanse Pennywise is een mooi voorbeeld van een band waarvan iedereen de hit kent, maar waarvan de naam niemand iets zegt. Des te fijn als je er bij bent, en heel het publiek compleet uit zijn plaat gaat. Pennywise bewijst dat ze niet alleen 'Bro Hymn' nodig hebben; het feest gaat los van begin tot eind.

Niklas Kvarforth's Shining was door veel mensen vorig jaar al verwacht, maar in 2015 stond de Noorse band in Dessel. België krijgt nu de eerste show met een nieuwe bassist en drummer voorgeschoteld. Dat de band rondom de beruchte zanger veel sterk materiaal heeft zorgt voor herkenbaarheid, maar vandaag lijkt de band nog niet helemaal op elkaar te zijn ingespeeld waardoor het geheel soms rommelig overkomt. Op de show valt echter niets af te dingen, duim omlaag en boos kijken.

Tijdens Paradise Lost staat de Marquee afgeladen vol. Zanger Holmes merkt droog op dat hij toch hoopt dat iedereen voor hun komt. De doom metal grootheden hebben een nieuwe plaat die overal goed wordt ontvangen en waar vandaag ook werk van aan bod komt. Het zijn echter de klassiekers waar het om gaat, het oude stevige werk. Gelukkig geven de Britten daar gehoor aan, en weten waarschijnlijk een boel nieuwe schuilende fans te maken.

Obituary zet een van de sterkste optredens van Graspop neer. De doorgewinterde Florida death metal veteranen staan ieder jaar in Europa. Het laatste album brengt weinig nieuws, maar meer van hetzelfde. Wat in het geval van Obituary alleen maar fijn is, want Obituary is de beste in wat ze doen. Lompe groovende deathmetal van het hoogste niveau.

Keer op keer weet Satyricon ons te verbazen. Deze keer spelen de Noren het volledige derde album Nemesis Divina uit 1996 (Tevens het jaar van de eerste editie van Graspop Metal Meeting). Niet alles klinkt optimaal in de slecht afgemixte show, maar als tegen het einde 'K.I.N.G.' door de tent beukt is het complete publiek om.

Vorige week moest Ghost nog shows afzeggen op onder andere Pinkpop door stemproblemen van de zanger. Op Graspop is de band weer op volle kracht aanwezig. Het is erg druk voor het tweede hoofdpodium van Graspop. De gemiste shows lijkt de band extra kracht te hebben gegeven, het optreden is ijzersterk. De voetbalgrapjes (Zweden en België zijn poule genoten) worden ook gewaardeerd vanuit het publiek. Een mooie show van een band die alleen nog maar groter gaat worden.

Velen zijn vandaag aanwezig voor Slayer. De band lijkt enigzins op zijn retour, door de steeds kleiner wordende clubshows, maar op Graspop laten de Amerikanen zien dat ze nog stevig bovenaan de thrash metal scene staan. Gitaristen King en Holt zijn op dreef en spelen foutloos. De set zit vol bekend materiaal. De pit wordt gedurende de set groter en groter, precies zoals we het gewend zijn. Hopelijk mogen we nog vaak genieten van Slayer, al gaan er geruchten over een pensioen.

Al een aantal jaren gaat de vraag rond wie de klassieke hoofdacts als Metallica en Kiss opvolgt. Met Volbeat lijkt er een eerste antwoord te zijn gevonden. De weide staat goed vol bij de Denen, die dik anderhalf uur mogen knallen op het hoofdpodium. En knallen doen ze. Met nummers als '16 Dollars', 'Sad Mans Tongue' en 'Fallen' heeft de band veel bekend werk in hun setlist, maar de toegift met onder andere 'Radio Girl' en 'The Mirror And The Ripper' maakt alles perfect af op de late zaterdagavond. Er zijn weinig bands die hun hoofdacts om half twee 's nachts laten afsluiten, Graspop komt er goed mee weg.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

1234567
Municipal Waste foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Municipal Waste foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2  foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Municipal Waste foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Municipal Waste foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Halestorm foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Halestorm foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Halestorm foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Halestorm foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Halestorm foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Pennywise foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2 Pennywise foto Graspop Metal Meeting 2016 dag 2

1234567

KIDS 'N BILLIES 2016Dit weekend vond Kids 'n Billies weer plaats. Festivalinfo was erbij, zie...

Best Kept Secret