VERSLAG: Pinkpop 2008

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 149 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan   Marco Smeets   Marcel Kamphuis   Erik Luyten

123

Dag 3

De opener van de Pinkpop maandag is Fiction Plane. Op de voormalige draf- en renbaan zijn nog niet veel mensen en de echte fans zijn op twee handen te tellen. In het Limburgs zonnetje, luisteren we naar een heel herkenbare stem, het is de zoon van Sting. Samen met een drummer en bassist horen we pop nummers die iets meer rocken ten opzicht van zijn vader. Met drie mannen op het podium weten ze genoeg geluid te maken waardoor het klinkt alsof ze er met meer mensen staan. De zanger Joe Sumner heeft netjes geoefend op zijn Nederlands, hij weet namelijk ‘dankjewel’ érg goed uit te spreken. Natuurlijk ontbreekt hun bekendste hit ‘Two Sister’ niet en met de handjes in de lucht heeft meteen iedereen zijn ochtend gymnastiek gehad. Al bakkend in de zon was Fiction Plane een heerlijk luchtig ontbijtje. (MS)

Het is dertig graden, The Wombats zorgen voor het ultieme Park(pop)-gevoel. Hun gezellige, melodieuze muziek is leuk voor even, maar weet de aandacht niet lang vast te houden. Het 3FM-podium blijkt nog wat groot voor de band. De geur van zonnebrand, vrienden die koud bier aandragen, een leuk meisje, allemaal interessanter dan de Wombats. Bij 'Let's dance to Joy Division' is de aandacht natuurlijk even helemaal terug. (RvdZ)

In de 3FM tent worden Patrick Watson en band met een heel hartelijk applaus ontvangen. De Canadees schuift met een biertje achter zijn piano. Vanaf de eerste toon is het duidelijk dat we hier met experimentele muziek te maken hebben. Een zingende zaag hebben we wel eens eerder gezien, maar met je elektrische tandenborstel gitaar spelen is niet echt alledaags. We horen ook een nieuw nummer, ‘Midnight Express’. Hier vindt er een wissel plaats, de bassist neemt plaats achter de drums en de drummer achter de xylofoon (houten slagwerk). Een de meest bijzonderste momenten van Pinkpop 2008 ontstaat als de band op het voorpodium hun laatste nummer akoestisch gaan spelen. Patrick Watson en band bewijzen dat ze niet eens versterkers nodig hebben om deze tent stil te krijgen. Als dan binnen no time de hele tent ‘Just me, the Fish and the Sea’ gaat zingen kan voor mij de dag niet meer stuk, dit zullen we niet zo snel vergeten. (MS)

Na bijna twee jaar is hij weer terug in Nederland met zijn nieuwe cd Gavin DeGraw. In de überfoute roze pinkpopjas van Giel Beelen komt hij op en een uur lang speelt hij samen met zijn band in het warme zonnetje in Landgraaf. Het publiek zingt vrolijk mee op zijn hits 'Chariot', 'I don’t want to be' en 'Follow Through'. Ook veel van zijn nieuwe nummers kwamen voorbij zoals 'In love with a girl' en 'We belong together'. Tijdens 'Chemical Party' springt Gavin van het hoge podium om vervolgens samen met het publiek te zingen en rent vrolijk rond tussen de menigte. Gavin geniet samen met het publiek van de geweldige sfeer op deze zonnige en muzikale zondag. (JvdB)

Slecht 20 jaar is deze succesvolle Engelse Kate Nash. Met haar goed ontvangen debut album is ze druk op festival tour. We zien een jonge dame in een vrolijk gekleurde jurk achter haar piano verdwijnen. Verstopt vanachter haar piano zingt ze met een zuiver stemmetje. Het voornamelijk jongere publiek krijgt ze zonder probleem in beweging, zoals bij ‘Foundations’. Kate heeft het zichtbaar erg warm, hierdoor is het misschien niet meer dan een goed optreden geworden zonder bijzondere hoogtepunten. (MS)

In 2006 stond Racoon op Pinkpop; toen al was de gemiddelde recensent niet al te enthousiast. Vandaag staat de band onder vrijwel dezelfde omstandigheden (veel zon en op het hoofdpodium) opnieuw op Pinkpop. De band staat deze zomer op ongeveer elk noemenswaardig festival en kan dus bijna onmogelijk gemist worden door de frequente festivalbezoeker. De band speelt daarom ook op routine en weet, met uitzondering van de echte fans natuurlijk, het voornamelijk in het gras liggende publiek niet overtuigen. Zanger Bart van der Weide weet niet te stoppen met het trekken van gekke bekken en maken van rare geluidjes wat op den duur (of eigenlijk al heel snel) irritant wordt. De nummers van de Zeeuwen zijn in ieder geval voor één ding goed: lekker wegdutten in de nog steeds volop schijnende zon. (EL)

Nog steeds blijkt The Hives nieuwe zieltjes te kunnen winnen. Met hun gebruikelijke bravoure / arrogantie is de band de strakheid zelve en is het publiek de gewillige speelbal. Pelle en kornuiten hadden makkelijk ook op het hoofdpodium kunnen staan. Op Lowlands gaat dit ook zeker gebeuren. (RvdZ)

Wat lekker is, komt van ver? Misschien geldt dat wel voor Pete Murray uit Australië. Zoals we hem kennen van de foto’s, staat hij ook op het podium met een houthakker bloesje. Regelmatig wordt Pete en de band rijkelijk beloond met een daverend applaus, zoals ook na ‘Opportunity’. En bij het mooi uitgevoerde ‘Feeler’ gaat de lead gitarist lekker los met een scheurende gitaar solo, wat een lekkere spanning oplevert. Het optreden eindigt met het welbekende en het grijsgedraaide nummer ‘So beautiful’. Pete Murray is zeerzeker geen gangmaker maar dat hoeft gelukkig vandaag hier ook niet. Het publiek draagt hem hier in de tent op zowaar op zijn armen. Pinkpop houdt van Pete! (MS)

Het weekend van Alanis Morissette kan niet meer stuk; vrijdag zag haar Flavors Of Entanglement het licht en vandaag is ze jarig! Dat ze straalt merken we dan ook op het podium. Als een trotse pauw brengt de Canadese haar nummers naar het Pinkpop-publiek. Onder de nummers vinden we veel nieuw werk, maar natuurlijk ook de verplichte meesterknallers. De singer-songwriter weet vriend en vijand te overtuigen met haar popmuziek en veel zullen waarschijnlijk doorzakken naar Amsterdam, waar ze later de maand tevens staat. (MK)

Op het hoofdpodium staat rockband Queens of the Stone Age met Josh Homme als frontman, bassist Michael Schuman en drummer Joey Castillo. Vanaf de eerste noot klinkt het super strak en het geluid is geweldig. Wanneer iemand uit het publiek bovenop een ander gaat zitten, haald de beveiliging hem er vanaf. Josh vraagt de beveiligingsmensen om zich niet met het publiek te bemoeien, zodat iedereen lekker uit zijn dak kan gaan. Achteraf had dit beter Zack de la Rocha (RATM) kunnen zeggen, want even later tijdens dat concert sloeg een beveiligingsmannetje een crowwed-surfer meerdere malen op zijn hoofd. Met Queen of the Stone Age weet je dat je een goed rockend optreden krijgt zonder een show effecten. De setlist wordt hard en strak afgewerkt maar hoogtepunten en verassingen zijn er dus niet. (MS)

Het aantal Armeense Amerikaanse zanger zijn op enkele vingers te tellen en Serj Tankian is er hier één van. Serj, ook bekend als zanger van System Of A Down staat hier vandaag zijn solo album ‘Elect The Dead’ te promoten. Op het Noord podium staat de strijder Serj met een witte hoge hoed, dit in contrast met de leden van zijn band in zwarte hoeden. De zanger bezit een uniek stemgeluid en zijn enorme brok van woede en vuur slaan al snel over op het publiek. Als we een onderzoek doen naar het meeste aanwezige band-shirts, is System Of A Down zonder twijfel de winnaar. Natuurlijk is dit geen verrassende uitkomt, net zoals de pits die steeds komen en gaan voor het podium. Verrassend is de leuke uitgevoerde cover ‘Holiday in Cambodja’ van de punkband Dead Kennedys. Ondanks dat Serj minder heftig is dan SOAD heeft iedereen wel genoten, maar de echte fan ziet hem waarschijnlijk toch liever bij System Of A Down. (MS)

Roisin Murphy is de enige vrouw die op deze affiche van Pinkpop een headliner-positie heeft kunnen bemachtigen (waarom bestaan al die bands uit blanke rockende mannen?). Met Moloko lukte dit een paar jaar geleden ook al. Zo goed als met Moloko wordt het optreden vanavond niet. Het is allemaal lekker, maar ook wel heel erg gladjes. De live-beleving die Moloko wel veroorzaakte, mist vanavond. (RvdZ)

Een echte band die niet mag ontbreken op Pinkpop zijn de Counting Crows. Adam Duritz en zijn mannen zijn vereerd om weer op pinkpop te mogen spelen. Pinkpop was voor hen het eerste festival waar zij ooit speelden. Adam heeft er zin in vandaag en hij zingt alle nummers met veel zorg en liefde. Grote hits zoals “Mr. Jones”en “Hard Candy” worden luidkeels meegezongen. De mannen vinden het jammer dat Blof niet aanwezig is om samen met hen “Holiday in Spain” te zingen.(dit gaan ze binnenkort gelukkig wel doen tijdens “Concert at Sea” op 28 juni in Brouwersdam). Adam weet het hele publiek te entertainen met zijn inleving in de muziek. Zelfs Dolf Jansen die voor het publiek stond ging helemaal uit zijn dak. Een goed optreden als afsluiter van het 3FM podium. Op naar Pinkpop 2009 Counting Crows! (JvdB)

We zijn alweer bij het allerlaatste optreden van deze Pinkpop editie aangekomen. Om optimaal te genieten van Rage Against The Machine zijn we met veel duw en trek werk toch in het voorvak beland. Het begin is erg adembenemend. De jongens komen het podium op, in oranje Guantanamo Bay pakken. Ze blijven protesterend stil staan zonder te spelen. In 1993 stonden ze trouwens in Philidelphia voor maar lieft 15 minuten poedelnaakt op het podium en dat zonder een noot te spelen. Gelukkig worden ze vandaag al na enkele minuten naar hun instrument begeleid om af te steken met het explosieve nummer ‘Bombtrack’. Deze agressieve bom slaat direct in op het veld. Het publiek staat tot ruim achter de lichttoren te springen. Gelukkig zijn er tegenwoordig afgesloten voorbakken, want als die er niet waren, waren er misschien wel ongelukken gebeurd. Het is geweldig om te zien hoe er massaal wordt gesprongen. Het zou me trouwens niet verbazen als er weer een lichte aardbeving is ontstaan, net zoals al in 1994. We krijgen zonder probleem alle juweeltjes te horen, hetzij soms een tikkeltje langzamer. Maar agressie en woede van Zack de la Rocha (zang) en Tom Morello (gitarist) spatten er nog steeds vanaf. Er is geen twijfel mogelijk, RATM heeft deze editie gewonnen met het aantal moshpit minuten en een voor Pinkpop zeldzame circle pit! (MS)

123

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12345678910111213
 foto Pinkpop 2008 SAT2D foto Pinkpop 2008 SAT2D foto Pinkpop 2008 SAT2D foto Pinkpop 2008 Flogging Molly foto Pinkpop 2008 Flogging Molly foto Pinkpop 2008 Flogging Molly foto Pinkpop 2008 Flogging Molly foto Pinkpop 2008 Flogging Molly foto Pinkpop 2008 Flogging Molly foto Pinkpop 2008  foto Pinkpop 2008  foto Pinkpop 2008

12345678910111213

MY CITY BUDAPEST 2008Het beste uit Budapest en omstreken stond afgelopen week op het My City...

PINKPOP CLASSIC 2008 De tweede editie van het Pinkpop Classic festival trok 6.500 mensen. Minder...