VERSLAG: Rock am Ring 2008

Festivalinfo was aanwezig op Rock Am Ring 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 103 foto's.

12345

Rock am Ring - dag 1 - deel 1

Dag 1
Rock am Ring kent een ongekend succesvolle editie. Het festival is binnen recordtijd uitverkocht en de line-up is nog nooit zo goed geweest. Reden genoeg voor Festivalinfo om naar de Nurbergring af te reizen voor drie dagen festivalplezier.

Op de gigantische Centerstage van Rock Am Ring mag From First To Last als eerste band haar geluid over het terrein blazen. Deze emocore band kan vele mensen niet boeien en staat hier, zo komt het over, alleen om de mensen bezig te houden. Mensen die al staan te wachten voor de afsluiter van vanavond genaamd Rage Against The Machine. Jammer voor From First To Last, maar de overtuiging in deze set was echter ook ver te zoeken. Een matige opener die waarschijnlijk beter tot zijn recht was gekomen in de Coca Cola Soundwave Tent op een kleiner podium.

Op de Suzuki Alternastage is Animal Alpha bezig als we hier arriveren. De vol geschminkte zangeres, die haast op een travestiet lijkt, komt hun Noorse mix van verschillende muziekstijlen brengen. De set is vol overtuiging, de kwaliteit van het optreden ligt hoog maar het Duitse publiek schijnt er meer over in te zetten dat hun getapte Bitburger bier te snel dood slaat. Deze moet daarom ook snel achterover worden gegooid om vlug een volgende te halen. Het schijnt een ondankbare taak te zijn om als een van de eerste bands op Rock Am Ring te staan.

Tijdens de tweede band op de Suzuki Alternastage is het aanzienlijk drukker. Dit zal dan ook komen door de vele airplay op televisie- en radiozenders. De heren van Seether brengen hun stevige pop/ rock over op het publiek. Een stuk harder als op de cd’s, televisie en de radio horen we de hits ‘Gasoline’ en ‘Fake It’ langskomen. Ook de melodieuze ballad die origineel met Amy Lee van Evanescence wordt gezongen komt langs met de bijhorende akoestische gitaar erbij.

Silverstein zorgde er begin dit jaar nog voor dat we haast doof werden in Tivoli de Helling door de verschrikkelijke slechte zang van zowel bassist Bill Hamilton als zanger Shane Told. Vandaag op Rock Am Ring gaat het een stuk beter en vergeten we de bovengenoemde show snel. Een lange set, met enkel twee nieuwe nummers, komt voorbij. Meezingers ‘Smile In Your Sleep’ en ‘My Herione’ zorgen voor chaos bij het podium, met ‘Defend You’ wordt de eerste circle pit van het festival ingezet en met ‘My Heart Bleeds No More’ trapt Silverstein er nog eens een flinke dosis agressiviteit in. Overtuigend, sterk en naar meer smachtend moet Silverstein helaas wel het podium verlaten om plaats te maken voor Opeth.

Het is altijd lachen met de droge humor van veelzijdige metalact Opeth. De band onder leiding van Mikael Akerfeldt vergelijkt zichzelf met Abba en Roxanne (allemaal uit Zweden, natuurlijk). Ook muzikaal valt er genoeg te genieten. Het ene moment gaat het gas er vol op met dubbele bass-drum en grunts en het andere moment wordt er gevoelig gezongen. Waren alle death metal-acts maar zo veelzijdig!

Bad Religion liet zich op Pinkpop niet van zijn beste kant zien. Het optreden, ook wel erg vroeg voor een band met die status, leek weinig geinspireerd. Op Rock am Ring is dit wel anders. Nu op een nette tijd (18:50) is gaat de band er vol voor. Alle melodische meezingpunksongs, waarmee de band al bijna 30 jaar aan de weg timmert, komen langs. ‘Generator’, ‘American Jesus’, ‘Stranger than Fiction’ doen het prima bij het voornamelijk Duitse publiek. Kon de band maar eeuwig door blijven gaan.

12345

FOTOGRAFIE: Stephan Mehrer

123456789
Bullet For My Valentine foto Rock am Ring 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto Rock am Ring 2008 CSS (Cansei de ser Sexy) foto Rock am Ring 2008 Róisín Murphy foto Rock am Ring 2008 Róisín Murphy foto Rock am Ring 2008 Róisín Murphy foto Rock am Ring 2008 Motörhead foto Rock am Ring 2008 Motörhead foto Rock am Ring 2008  foto Rock am Ring 2008 Justice (F) foto Rock am Ring 2008  foto Rock am Ring 2008  foto Rock am Ring 2008

123456789

ARROW ROCK FESTIVAL 2008Na twee verplaatsingen staat het festival dit jaar in Nijmegen. In het...

MY CITY BUDAPEST 2008 Het beste uit Budapest en omstreken stond afgelopen week op het My City...