VERSLAG: Rock am Ring 2008

Festivalinfo was aanwezig op Rock Am Ring 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 103 foto's.

12345

Rock am Ring - dag 1 - deel 2

Op de Centerstage is het al bijna tijd voor Rage Against The Machine maar voordat het zover is staan Brandon Boyd en zijn muzikanten nog op het podium. Incubus zorgt ervoor dat er flink wat geknuffeld kan worden door de stelletjes die op Nürburgring aanwezig zijn. ‘Wish You Were Here’ en ‘Love Hurts’ worden uit volle borst meegezongen. Met een geweldige muzikale intermezzo in het nummer ‘Pistola’ komt er bijna een einde aan dit optreden. Met ‘Are You In’ gooit Incubus hun laatste hit er tegen aan om plaats te maken voor de band waar iedereen op staat te wachten.

Max en Igor gaan tegenwoordig door het leven als de Cavalera Conspiracy. Met hun album Inflikted op zak krijgen we vandaag helaas te weinig nummers van dit album voorgeschoteld. Al komen de eerste vier tracks wel van dit album, er worden ook twee nummers van Soulfly gespeeld en ‘Roots Bloody Roots’ van Sepultura moest ook langskomen. Haast triest te noemen dat deze mannen telkens de grote hits van andere bands erbij halen. Wie weet krijgen we ooit nog een band die The Best Of Cavalera Conspiracy, Soulfly And Sepultura Band gaat heten.

Soms vragen we ons wel af welke band er over dertig jaar nog steeds op de planken staat. Welke band gaat de grootheden zoals Iron Maiden en Metallica opvolgen? Het antwoord op deze vraag staat vanavond op de Suzuki Alternastage te spelen. Bullet For My Valentine is vereerd dat zoveel mensen naar hun optreden komen kijken aangezien Rage Against The Machine op de Centerstage staat te spelen. Met tranen in zijn ogen kondigt zanger Matthew Tuck het nummer ‘Deliver Us From Evil’ aan. Dit nummer gaat over zijn stemproblemen en dus de onvermijdelijke operaties en depressies. Van het eerdere album The Poison komen onder andere ‘4 Words To Choke Upon’ en ‘Tears Don’t Fall’ langs. Van het nieuwe album Scream, Aim Fire kunnen we de titeltrack verwachten. Met afsluiter ‘Waking The Demon’ verandert heel het voorste gedeelte in één gigantische circlepit. Van Matthew zijn stemproblemen valt niks meer te merken, als dit zo blijft zal Bullet For My Valentine wel eens een van headliners kunnen zijn over enkele jaren op Rock Am Ring.

Rage Against The Machine durft het op Rock am Ring niet aan, net als op Pinkpop, in Guantanamo Bay outfits op te komen. Dit doet echter niets af aan de venijnigheid van het optreden dat De La Rocha en kornuiten weggeven. Bijna heel het legendarische debuutalbum van de band komt langs. De agressieve sfeer van het optreden slaat echter wat veel over naar het publiek. Hierdoor is de sfeer wat grimmiger dan prettig. Tijdens ‘Wake Up’ volgt de gebruikelijke speech tegen oorlog en het kapitalisme. Alles is slechts een opmaat voor toegift ’Killing in the Name’. Het blijft indrukwekken zo veel mensen tegelijk te zien springen.

Justice is op Rock am Ring een van de weinige dance-acts. Niet geheel toevallig staat de band vlak voor The Prodigy geprogrammeerd. Justice mag het publiek warmdraaien zodat the Prodigy voor de totale euforie kan zorgen. Dit warmdraaien lukt maar ten dele. Het Duitse publiek waardeert de lange opbouwen naar de verschillende climaxen niet. Waar Simian Mobile Disco’s ’We are your friends’ op Pinkpop van voor tot achter meegescandeert wordt, lijkt op Rock am Ring slechts een enkeling de tekst te kennen. Bij D.A.N.C.E. gaat het nog wel even los, maar het is te weinig, te laat.

The Prodigy krijgt het Duitse publiek wel aan het dansen. De band, die haar hoogtepunt ongeveer tegelijk met Rage Against the Machine beleefde, blijkt het truckje nog niet verleerd. Nieuw werk wordt voor het gemak maar even vergeten. Maar wat zijn Poison’, ’Voodo People’ en Smack Your Bitch Up toch lekkere singles. The Prodigy gooit alles uit de kast en het Duitse publiek laat de Bigbeat zich goed smaken.

12345

FOTOGRAFIE: Stephan Mehrer

123456789
 foto Rock am Ring 2008  foto Rock am Ring 2008  foto Rock am Ring 2008  foto Rock am Ring 2008  foto Rock am Ring 2008 Eagles of Death Metal foto Rock am Ring 2008  foto Rock am Ring 2008  foto Rock am Ring 2008 Eagles of Death Metal foto Rock am Ring 2008 Black Tide foto Rock am Ring 2008 Black Tide foto Rock am Ring 2008 The Fratellis foto Rock am Ring 2008

123456789

ARROW ROCK FESTIVAL 2008Na twee verplaatsingen staat het festival dit jaar in Nijmegen. In het...

MY CITY BUDAPEST 2008 Het beste uit Budapest en omstreken stond afgelopen week op het My City...