RECENSIE: Mads Langer - Behold

Mads Langer - Behold
2011-06-30 Ineens was hij daar, die uitgeklede versie van ‘You`re Not Alone’, de `90`s klassieker van Olive. Net als de Belgische Milow, die op verzoek de hit ‘Ayo Technology’ vermaakte tot een fijn akoestisch gitaarliedje, zo zette de Deense singer/songwriter Mads Langer in het kader van een best of the `90`s thema van een Deens radiostation deze klassieker om in een aangename gitaarsong. Het gaf hem na twee anonieme albums bekendheid in Nederland, België, Italië en Duitsland. Hoewel Langer de hit al in 2009 herschreef, komt het buiten Denemarken pas in 2010 binnen in de hitlijsten. Een jaar later is het tijd voor een album waarmee de jonge Deen muziekminnend Europa wil veroveren.

Met de hulp van bekende Scandinavische artiesten als Justin Hawkins(The Darkness) en Tim Christensen, die al vaker met Langer werkten, werd het derde album opgenomen. Behold is geen vrolijke plaat. De poprock van eerder is zelfs ver te zoeken. Het album staat vol melancholische liedjes met zware thema`s als afscheid, gemis en de dood. En dat is opvallend, want zelf zegt Langer niet zwaar op de hand te zijn. Dat is echter niet het grootste manco van Behold; het grootste deel van het album bestaat namelijk uit dertien in een dozijn liedjes.

Hoewel de sound van Mads Langer een stuk minder commercieel is en inhoudelijk meer diepgang kent dan bijvoorbeeld de emopop van James Blunt, is er wel sprake van een soortgelijke, zeurderige toon. De subtiele muzikale bijdragen met daarop de breekbare ietwat hoge stem(tenor) begint na een tijdje aardig te irriteren. Zeker de drammerige uithalen in songs als 'The River Has Run Wild' en 'Fact-Fiction' zijn storend te noemen. Dat dit jammer is blijkt wel wanneer Langer zijn stem iets meer gecontroleerd gebruikt. Bijvoorbeeld in 'I Love You' of het redelijke 'Riding Elevators'. Een ander minpunt is dat teveel songs hetzelfde karakter kennen. Ze breken eigenlijk nooit open. Het blijft voornamelijk bij dreigen.

’You`re Not Alone’ is niet alleen het meest toegankelijke, maar eigenlijk ook het beste liedje op het album. Zelf vindt Mads Langer het opvallend dat juist deze cover voor succes zorgt, maar gezien het eigen materiaal is dit geen verrassing. Langer wil zich, zoals in het begin van zijn carrière, niet door iedereen laten vertellen wat hij moet doen. Waarschijnlijk kan Mads Langer net als James Blunt best gaan scoren met dit type materiaal, maar om echt door te breken bij het radiopubliek, zou hij er goed aan doen om eens bij zijn collega Milow over zijn schouder mee te kijken.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Mads Langer Label:Sony Music
Dotan - Dream Parade

Dotan - Dream Parade Dotan is de Amsterdamse zanger Dotan Harpenau. De 24-jarige stuurde op...