VERSLAG: Dour Festival 2008

1234

Pre Party & Dag 1

Het feest begint al goed als bij aankomst op woensdagavond op de camping blijkt dat er speciaal voor de kampeerders een extra feestje gepland is met onder andere Bjorn Again en Princess Superstar.

Bjorn Again weet de stemming er goed in te brengen met hun Abba tribute. Alle bekende nummers worden gespeeld door deze evenbeelden van de oorspronkelijke Abba. Het zijn hier vooral de mannelijke leden die de show maken. Zo wordt er een uitermate swingende versie van ‘Rock around the world’ gespeeld. Erg leuk was ook de komische rap van de toetsenist in ‘Take a chance’

Daarna is het de beurt aan Princess Superstar. Met veel bravoure loopt ze de eerste nummers gillend het poidium op en neer. Heel erg knap zoals ze de nummers weet te mixen terwijl ze zelf voor de draaitafel staat te krijzen. Want zingen was het inmiddels niet meer te noemen. Zo weet ze alle bekende nummers die in haar set zitten te verknallen van Kelis’ ‘Milkshake’ tot en met Run DMC’s ‘It’s like that’. Verder is ook duidelijk dat ze live helemaal niet zo goede artiest is als haar nummers doen vermoeden. Als de nummers al live worden gemixt dan is de overgang zo duidelijk te horen dat je net zo goed tussendoor een pauzeknop kan gaan induwen.

Dag 1
Donderdagochtend mogen de Toasters hun ska repertoire ten gehore brengen. Alle nummers worden zeer kundig gespeeld, maar om de een of andere reden lukt het niet om het publiek heel erg enthousiast te krijgen. Wel is het erg leuk om Jamaicaans te horen zingen door deze allesbehalve Jamaicaanse band.

Eli ‘Paperboy’ Reed weet van alle artiesten deze vier dagen het meest te imponeren. Samen met zijn band The True Loves brengt hij echte soul. In het begin heeft de band er moeite mee om nummers anders te presenteren dan ze op de cd staan. Dit zorgt ervoor dat Eli ‘Paperboy’ Reed het vooral van zijn stem moet hebben, wat op zich al genoeg is. Maar hoe verder de show vordert hoe meer de band op elkaar ingespeeld begint te raken en dan ontsnapt de soulmachine met volle kracht. Als dan tijdens de toegift ‘Take my love with you’ op een ongelooflijke manier wordt gespeeld en Eli Reed het publiek helemaal uit zijn dak gaat, dan weet je het zeker. Hier staat een nieuwe soul legende die de wereld nog heel wat meer van hem zal laten horen.

Een heel ander soort soul horen we ’s avonds bij de Franse hiphop groep Hocus Pocus. Met de degelijke band worden de hiphop nummers gecombineerd met jazz, soul en rock. Hoogtepunt is telkens weer de soulvolle stem van de gitarist. De ballade tussen deze gitarist en de rapper van de band met als enige ondersteuning de gitaar is om je koude rillingen te bezorgen. En zeg nou zelf welke hiphopper krijgt het nou voor elkaar om je positieve koude rillingen te bezorgen?

Als afsluiter hebben we vandaag de jongens van Birdy Nam Nam. Een uur lang ter plekke geproduceerde hiphop beats met als bron vier verschillende scratchplaten. Deze unieke manier van muziek maken zorgt voor een verrassend optreden. In tegenstelling tot de cd van Birdy Nam Nam weten ze live de harde meer houseachtige hiphop beats te maken. In mum van tijd is het hele veld voor het hoofdpodium dan ook in beweging. Het echte scratchwerk mag dan niet van erg hoog niveau zijn, een feestje bouwen dat kan Birdy Nam Nam wel!

1234

STONEHENGE 2008Een keer per jaar wordt Steenwijk bezet door in zwart gekleedde mensen....

ZWARTE CROSS 2008 Het boerenfestival van oost nederland of de nieuwe sterren aan het...