RECENSIE: Maaike Ouboter - Vanaf Nu Is Het Van Jou

Ouboter
2018-07-13 Je als artiest zo sterk blijven houden na een talentenjacht is niet voor iedereen weggelegd. Wel voor Maaike Ouboter. In 2013 deed ze mee aan De Beste Singer-Songwriter Van Nederland en brak ze door met ‘Dat Ik Je Mis’. Na haar debuutalbum in 2015 is het even stil geweest, maar nu is Maaike Ouboter weer terug. Haar lieve uitstraling, dromerige teksten en zachte stem zorgen voor een waar genot om naar te luisteren. Elk nummer op het album is op zichzelf een verhaal waar je keer op keer opnieuw naar wil luisteren. Centraal staan de gitaar, haar stem en poëtische teksten.

Wanneer je naar nummers van Maaike Ouboter luistert krijg je het gevoel een kijkje te mogen nemen in haar gedachten. Ook op het nieuwe album is dit het geval. Om het album te kunnen schrijven is Maaike Ouboter op reis geweest en heeft ze gesprekken gevoerd met nieuwe en bijzondere mensen. Deze gesprekken heeft ze vertaald in liedjes. Zo gaat het nummer ‘Samon’ over een ontmoeting die ze heeft gehad met een Sudanese vluchteling in Tel Aviv.

Vanuit een kleine gedachte worden volledige nummers geschreven. ‘Nooit Meer Vergeten’ is het verhaal van een kleine jongen die zijn gedachten op papier schrijft, om ze vervolgens te begraven. Hierin wordt het kind zijn zo mooi beschreven dat je jezelf weer even klein waant. In ‘Stil’ wordt beschreven hoe je soms het liefst wil verdwijnen als er iets naars is gebeurd en de stilte die dan gevoeld wordt. Het talent van Maaike Ouboter komt hier weer goed naar boven. Namelijk het positief en helder overbrengen van de moeilijke hoofdstukken in het leven.

Het album is een combinatie van positiviteit, verlangens en verdriet. Elk nummer heeft met recht zijn plek op het album verdiend. Maaike Ouboter is een meester in het verwoorden van gevoelens waarvan je soms niet weet dat je ze hebt. Met Vanaf Nu Is Het Van Jou laat Maaike Ouboter zien dat ze thuishoort in de top van de Nederlandse singer-songwriters.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Maaike Ouboter Label:Sony Music
Dawes

Dawes - Passwords Dawes brengt eigenlijk al sinds zijn debuut uit 2009 louter fraaie platen...