RECENSIE: Andy Frasco & The U.N. - Change Of Pace

Frasco
2019-07-16 Andy Frasco & The U.N. hebben in de afgelopen twaalf jaar al vijf albums en een liveplaat uitgebracht en zijn jaarlijks in ons land te vinden, maar desondanks zijn ze in al die tijd nog redelijk onder de radar gebleven. De muziek, die ze zelf bestempelen als ‘partyblues’, lijkt dan ook vooral gemaakt te zijn voor liveoptredens. De titel van album nummer zes doet vermoeden dat we deze keer in zijn voor wat vernieuwing, maar fans hoeven niet bang te zijn: Change Of Pace gaat verder waar ze met Happy Bastards gebleven zijn.

Voor wie Andy Frasco en zijn kompanen niet kent is ‘partyblues’ wellicht niet de meest duidelijke term: de muziek laat zich het beter beschrijven als een vrolijke mix van blues, rock, gospel, ska en southern invloeden. Niet gek dus dat de band een graag geziene gast is op de zomerse festivals. Wie het nieuwe album opzet hoort met opener en titeltrack ‘Change Of Pace’ ook meteen de leukste track van de plaat. Het is een onweerstaanbare ratatouille van gospel, rockabilly en uptempo blues die opbouwt naar een heerlijke climax van gezelligheid. Ook bombastische nummers als ‘Don’t Let It Fool Ya’, ‘The Walk’ en ‘Waiting Game’ doen het goed en zijn erg catchy. Een groot deel van de nummers voelt daarentegen niet erg bijzonder. Ze zijn niet altijd onaardig hoor: ‘Love, Come Down’ is op zich prima als afwisseling voor de energiekere nummers. Tracks als ‘Somedays’ en ‘Can’t Force Love’ daarentegen hebben we al te vaak gehoord en halen hier vooral het tempo uit de plaat.

De heren van Andy Fraso & The U.N. hebben met ‘Change Of Pace’ en ‘The Walk’ weer wat toffe nummers voor hun toch al niet kinderachtige repertoire. Het gros van album Change Of Pace laat echter geen noemenswaardige indruk achter en ze voelen daardoor vooral aan als fillers. Voor de fans biedt Change Of Pace wat toffe nieuwe tracks die absoluut niet onder doen voor het oudere werk. Ben je nog niet bekend met de heren, bezoek dan eens een show of geef het live-album een kans: live is immers waar ze zich echt weten te onderscheiden.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Andy Frasco & The U.N. Label:News
Cover Howe Gelb - Gathered

Howe Gelb - GatheredMet zijn band Giant Sand heeft Howe Gelb vanuit de woestijn in Arizona de...