RECENSIE: Moonchy & Tobias - Moonchy & Tobias III

M&TIII
2020-12-09 Driemaal is scheepsrecht moet het duo Moonchy & Tobias gedacht hebben. En ze onderstrepen dit door hun derde album simpelweg III te noemen. En simpel is nu net niet waar zij voor staan. De Italiaanse Pat Moonchy is bekend om haar dominerende zang in verschillende experimentele, dark ambient en avant-garde groepen, zoals onder andere Sothiac, Doubleganger en Tai No-Orchestra. De Amerikaan Todd Tobias is meer rock georiënteerd, waarbij hij het experiment en de psychedelica niet schuwt. Ook hij speelt in verschillende bands mee, zoals 4 Coyotes, Brother Earth en Clouds Forming Crowns (met zijn broer Tim). Hij geniet echter grotere bekendheid als opnametechnicus en producer van met name Guided by Voices. Met diens voorman Robert Pollard speelt hij ook samen in diens Circus Devils.

Je kunt je indenken dat een duo met zulke verschillende, muzikale denkbeelden of iets unieks brengt of volledig de plank misslaat. Dat laatste gold voor hun eerste twee albums: het naamloze debuut uit 2018 en de opvolger Atmosfere van vorig jaar kwamen onsamenhangend over en vergde het uiterste van elke muziekliefhebber. Het feit dat Moonchy in het Latijns zingt om, zoals ze zelf zegt “zo het gevoel te krijgen een verloren gegane beschaving te herontdekken”, helpt daarbij niet. Wonderwel werkt het wel goed op dit album: de klassieke taal zorgt voor een extra dimensie naast de door Tobias gecreëerde soundscapes.

Zoals de hoes al doet vermoeden is de stemming van het album donker, spookachtig en af en toe zelfs angstaanjagend. Zij weten deze sfeer heel goed neer te zetten, waarbij de zang zich laat schikken naar de muziek. Vooral het ritmische ‘Petali Caduti’ en het haast klassieke ‘Portus’ zijn hier goede voorbeelden van. Het gedrongen ’Frangit’ en het poppy ‘Sericum’ laten de veelzijdigheid van het album horen, zonder dat de sfeer doorbroken wordt. Ook al zijn er vleugjes Cocteau Twins en Portishead te bespeuren, dit duo weet met nummers als ‘Dum’ en ’Limbi’ een eigen universum neer te zetten.

Het is de verdienste van het Nederlandse, progressieve muzieklabel Tiny Room Records dat het duo voor het derde jaar op rij de gelegenheid biedt om hun muziek uit te brengen: III is hun beste werk tot nu toe. De wonderlijke zang van Moonchy weet de soundscapes van Tobias op een briljante wijze te accentueren. Het zorgt voor een prachtig geheel, wat in menige film niet zou misstaan.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Moonchy & Tobias Label:Tiny Room Records
Cover Logout - ΕΔΩ/ΕΚΕΙ

Logout - ΕΔΩ/ΕΚΕΙHoe Europeesgezind we ons ook mogen voelen, het is op zijn minst een...