RECENSIE: Lara Taubman - Kentucky Light

Taubman
2023-05-02 Het is wel interessant hoe een hete dag in juli kan zorgen voor een album vol met nummers die aan herfst doen denken. Het was namelijk tijdens een van de warmste zomerdagen in Manhattan dat Lara Taubman al wandelend met het idee kwam om een gospelplaat te maken. Het feit dat ze toen ‘If I Can Help Somebody’ van Mahelia Jackson aan het luisteren was heeft ongetwijfeld geholpen. Nadat ze enige nummers had geschreven, was het de ontmoeting met producer en drummer Steven Williams, die haar deed inzien dat zij dit album samen konden realiseren.

Taubman liet in 2020 met Revelation voor het eerst van zich liet horen als muzikant en zangeres. Hiervoor had zij een carrière opgebouwd als kunstenares en curator van visuele kunsten, werkzaam in New York. De opvolger, Ol' Kentucky Light, brengt haar terug naar haar roots: het zuiden van Amerika. Zij gebruikt haar tweede album om zichzelf spiritueel onder te dompelen in gevoelens van vergeving en liefde. Geen nummer illustreert dit beter dan ‘Mercy’, dat opvalt door de inleidende staccato orgeltonen.

Taubman maakt het zichzelf niet gemakkelijk op haar zelfgeschreven album: ze heeft duidelijk moeite met de hoge tonen. Dit hoor je niet alleen op ‘Come To Me’, maar zeker op ‘Other Side Of The River’. Hier had producer Williams, voordat Taubman zich vals naar het einde toezingt, moeten ingrijpen. Dat zij koste wat kost zelf alles wil zingen, komt haar duur te staan. Op ‘Lamb To The Slaughter’ begint haar stem zelfs te irriteren. Enkel op ‘The Water’ staat zij toe dat gitarist Walter Parks met haar meezingt. Had ze dit maar vaker gedaan.

Er is niets mis met de muzikanten die op het album meespelen. De eerder genoemde Parks zorgt naast bassist Paul T. Frazier (basgitaar, mellotron), Etienne Lytle (orgel, piano, accordeon) en Gregory James Elroy McMullen (pedal steel gitaar) voor een prima geluid. De ouderwetse drumstijl van Williams zorgt er echter voor dat het geheel oubollig overkomt.

Ondanks de moeite die Taubman erin steekt om de nummers met gevoel over te brengen, blijft er geen hangen. Ook al probeert zij op het half gesproken/half gezongen ‘Bird With A Broken Wing’ iets alternatiefs, het is niet voldoende om een herfstachtige regendag plezierig door te komen.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Lara Taubman Label:Broere Promotion
Cover Moonchy & Tobias - Wild Eye

Moonchy & Tobias - Wild Eye Wild Eye is alweer het zesde album van het avant garde duo Moonchy &...