RECENSIE: Black Bottle Riot - That`s Amore

BBR
2023-08-31 Black Bottle Riot is een rockband uit Nijmegen die het vooral zoekt in oude ambachtelijke rock, soul en blues. De band is opgericht door gitarist/zanger Mike Sedee en zanger/gitarist Simon Snel. De muziek van het viertal zal liefhebbers van uiteenlopende acts als The Rolling Stones en Tom Petty, maar ook diverse southern rockbands zeker aanspreken.

That’s Amore is alweer het vijfde album van de band die al sinds 2006 de podia onveilig maakt met hun aanstekelijke muziek. Dat Black Bottle Riot ambachtelijkheid hoog in het vaandel heeft staan blijkt wel uit het feit dat That’s Amore min of meer live in de studio is opgenomen. Precies zoals dat in het verleden ook ging; geen studiotrucs om de boel op te pimpen, maar goudeerlijk je partijen opnemen, met de daarbij horende onvolkomenheden. Dat je daarbij hoort dat de band veel live speelt is mooi meegenomen. Black Bottle Riot heeft namelijk al eens op het podium gestaan als support van ZZ Top en op diverse festivals in binnen- en buitenland gespeeld.

Op That’s Amore doen er ook enkele gastmuzikanten mee; zo horen we saxofonist Martijn van Toor hier en daar opduiken en wordt het spaarzame toetsenwerk verzorgd door Thijs Schrijnemakers van Orgelvreten. Maar bovenal zijn het de vier heren zelf die een mooi afwisselend rockalbum in elkaar hebben gezet. Daarbij valt op dat de prettige zang van Simon Snel meer dan eens doet denken aan die van Michel van Dijk (Alquin/ Lone), vooral in afsluiter ‘Salt To The Sea’.

Het album trapt af met de rauwe bluesrocker ‘That’s Where I Stand’, gevolgd door de vlotte rocker ‘Long Road Down’ dat in het refrein sterk aan iets van The Rolling Stones doet denken. Net zoals het nog iets snellere en vuige ’Midnight Walkers’ dat ook wel enigszins doet, al gaan de gedachte soms ook even uit naar Herman Brood and His Wild Romance. De saxofoonsolo is hier zeer op zijn plaats. Wat teruggeschakeld wordt er met de bluesy songs ‘Still Got My Soul’ en ‘High Water’, maar veelal wordt er lekker vet gerockt.

Naast de tien eigen nummers heeft Black Bottle Riot ook nog een cover opgenomen, en wel ‘Just A Man’ van Los Lobos, en de band heeft dat heel smaakvol gedaan. Al met al is That’s Amore een prima No-Nonsens rockalbum van vier heren die de oude waarden van rock ’n roll hoog in het vaandel hebben staan.
Recensent:Jan Didden Artiest:Black Bottle Riot Label:Sonic Rendezvous
Cover Nordgarden - All We Need

Nordgarden - All We NeedDe Noorse singer-songwriter Terje Nordgarden is een artiest die al jaren...