RECENSIE: Arthur Verocai - Encore

Arthur Verocai - Encore
2008-01-14 Het is al weer heel wat jaar geleden dat het debuutalbum van de Braziliaan Arthur Verocai uitkwam. Vijfendertig jaar geleden, in 1972, bracht hij een zelfgetiteld album uit, dat na verloop van tijd uit het zicht verdween. Eind jaren tachtig kwam Joe Davis van platenlabel Far Out het plaatje tegen in een stoffige platenwinkel. Het wordt één van zijn favoriete albums, dat hij weer jaren later, in 2004 op de draaitafel legt en laat horen aan David Brinkworth. Brinkworth is zo enthousiast dat drie maanden later al plannen gemaakt worden voor wat nu Encore, Verocais nieuwe album, is geworden.

Arthur Verocai werd in 1945 geboren in A Cidade Maravilhosa, Rio de Janeiro. Zijn muzikale carriére bestond niet uitsluitend uit de twee albums die hij zelf uitbracht, hij werkte ook met en componeerde muziek voor artiesten als Ivan Lins, Jorge Benjor en Quarteto em Cy. In de jaren zeventig was hij actief als musical director voor TV Globo, Braziliës grootste TV zender.

Zijn ervaring in het componeren van muziek, is terug te horen in de uitvoering van zijn eigen muziek. Bossa nova, een rustige, subtiele, op samba geïnspireerde muziekstijl, klinkt ineens orkestraal. De warme, kabbelende muziek, wordt een warm bad. Voor Encore zijn heel wat muzikanten uit de kast getrokken. Op een paar nummers zijn slechts Arthur Verocai en één gastmuzikant te horen, bij de meeste nummers zijn dat er stukken meer, oplopend tot een dozijn artiesten, een klein orkestje.

‘Eu quero bis’, zingen vocalisten Marcio Lott en Clarisse Grova, ‘ik wil bis!’. De aan lounge rakende jazz fusion band Azymuth, die ook al sinds de jaren zeventig bezig is, musiceert er lustig op los op een aantal nummers van dit album, namelijk voorgenoemde ‘Bis’, ‘Dona das Meninas’ en ‘Eu Quero Paz’.

In een ver verleden werkte Arthur Verocai al samen met Ivan Lins, nu speelt hij samen met hem het nummer ‘Filhos’ (zonen). Acoustische gitaar betokkeld door Verocai, de stem van Lins en strijkers op de achtergrond, een achtergrondmuziekje voor een zwoele zomeravond.

Encore is een plaat vol met op jazz geïnspireerde bossa nova, met een orkestrale inslag. Ondanks dat is de warme, luchtige sfeer van de muziek behouden, wat ongetwijfeld te maken heeft met het voornamelijk gebruiken van akoestische instrumenten, aangevuld met percussie van Robertinho Silva. Silva is ook zeker niet de minste in de Braziliaanse muziekwereld. Hij speelde al samen met een hele reeks muzikanten, waaronder Gilberto Gil en Antonio Carlos Jobim, die wordt gezien als de grondlegger van de bossa nova. Encore is een album dat gehoord mag worden, met een aantal legendarische gastmuzikanten op de koop toe.
Recensent:Ike Breed Artiest:Arthur Verocai Label:Farout Recordings
Lacrosse – This New Year Will Be For You And Me

Lacrosse - This New Year will be for you and meWie blij wordt van Architecture in Helsinki, Tilly & The Wall en I’m From...