RECENSIE: Seether - Finding Beauty in Negative Spaces

Seether – Finding Beauty In Negative Spaces
2007-12-12 Shaun Morgan, de zanger, gitarist en belangrijkste songschrijver van Seether, had zo’n 60 nummers geschreven toen hij met zijn mede bandleden John Humphrey (drums) en Dale Stewart (bas) en producer Howard Benson (o.a. My Chemical Romance) de studio inging. Van deze nummers werden er 12 uitgekozen en deze vormen samen het nieuwe Seether-album Finding Beauty In Negative Spaces.

Finding Beauty In Negative Spaces is pas het derde officiële studioalbum van de Zuid-Afrikaanse band. In 2002 verscheen het album Fragile, maar dat was nog onder de bandnaam Saron Gas. Hierna verscheen het eerste Seether-album Disclaimer, welke Festivalinfo eerder al recenseerde. Na Disclaimer II, een bewerkte versie van Disclaimer verscheen in 2005 het tweede studioalbum Karma And Effect. In 2006 verscheen er nog een akoestische liveplaat getiteld One Cold Night.

Seether wordt op Wikipedia omschreven als “post-grunge/alternative metal band”. Aangezien de meeste mensen bij post-grunge vooral zullen denken aan bands als Creed, 16 Down, Nickelback of, nog erger, Puddle Of Mudd, hou ik het gewoon op stevige rock, met veel invloeden uit metal en grunge. Ook moet ik bij het beluisteren van Finding Beauty In Negative Spaces af en toe denken aan BoySetsFire en Linkin Park, zij het zonder de voor die laatste band kenmerkende, aalgladde productie.

Shaun Morgan Welgemoed, zoals hij voluit heet, wilde voor dit album meer melodieuze nummers schrijven dan voorheen. Ook wilde hij minder schreeuwen en vaker gewoon zingen. Het een en ander heeft geresulteerd in een gevarieerd album dat tot het eind toe weet te boeien. Bijna alle nummers kennen een sterke hard/zacht dynamiek, zonder dat dit op een trucje gaat lijken. Het mooie van deze dynamiek is dat de zachtere passages de hardere stukken extra intens maken. Op zich is dit natuurlijk een beproefd concept, maar het werkt voor Seether erg goed.

Opener ‘Like Suicide’ is meteen een een lekkere binnenkomer. Het nummer begint rustig, maar wordt al snel vrij hard met BoySetsFire-achtige vocalen. Het nummer ‘Rise Above This’ gaat over Morgan’s broer, Eugene Alain Welgemoed, die in augustus van dit jaar overleed. Morgan probeert in dit nummer een positieve draai te geven aan deze tragische gebeurtenis en maakt hiermee gelijk een van de beste nummers van de plaat. Een andere uitschieter op Finding Beauty In Negative Spaces is het 7 minuten durende ’No Jesus Christ’. Dit nummer begint lekker dreigend: Een basloopje aangevuld met zang en af en toe een ijle gitaarrif, tot het na ongeveer 1 minuut 45 losbarst.

Seether scoorde in de Verenigde Staten al een aantal hits en behaalde al een gouden en twee platina platen. In Nederland is de band nog vrij onbekend, maar daar zou met Finding Beauty In Negative Spaces wel eens verandering in kunnen komen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Seether Label:Sony Music
Incubus - Alive

Incubus - Look AliveDe muziek van Incubus wordt vaak geprezen vanwege haar kwaliteit. De...