RECENSIE: John Legend - Evolver

John Legend – Evolver
2008-11-06 In april verscheen er nog een live album van John Legend en nu is er alweer een nieuwe studioplaat, getiteld Evolver. Legend, die bij de burgerlijke stand bekend staat als John Stephens, krijgt ook deze keer weer hulp van verschillende beroemde gasten. Zo rapt Kanye West mee op het door Pharrell geschreven ‘It’s Over’ en op de eerste single ‘Green Light’, rapt Andre 3000 van Outkast mee. De laatstgenoemde track is mede door deze gastbijdrage erg leuk.

Naast gastrappers zijn er ook gastzangeressen. Brandy, in ons land vooral bekend van de hit ‘The Boy Is Mine’ (met Monica), zingt mee in het aardige ‘Quickly’ en Estelle, die onlangs nog een grote hit scoorde met ‘American Boy’, levert een vocale bijdrage aan het leuke, reggae-achtige ‘No Other Love’. De meest opvallende gast op Evolver is echter dancehall-koning Buju Banton. Zijn bijdrage maakt de reaggetrack ‘Can’t Be My Lover’ tot één van de leukste songs op het album.

Naast dit reggae-uitstapje met Banton zijn het vooral de twee rustige tracks op Evolver die de hoogtepunten vormen. Zo is ‘This Time’ een mooie ballad met een prachtige zanglijn. Het nummer dat mede geproduceerd is door Trevor Horn, was misschien nog wel mooier geweest zonder de strijkers, maar ook nu is het zeer de moeite waard. Ook ‘If You’re Out There’ heeft een heel mooie melodie en bovendien een sterke tekst. In het nummer roept Legend de mensen op om hun stem te laten horen. Hij speelde dit nummer ook op de partijconventie van de Democraten, dus eigenlijk is het een oproep om op Obama te stemmen. Een oproep die gelukkig niet tevergeefs is geweest.

Buiten deze politiek getinte tekst zingt Legend vooral over de liefde. Over verloren liefde, over nieuwe liefde en over het bedrijven van de liefde. Af en toe word je er wel een beetje moe van. Bovendien worden veel van deze liefdesliedjes niet al te spannend ingevuld. Natuurlijk zit het allemaal erg goed in elkaar, maar iets meer avontuur zou wel mogen. Nummers als ‘Cross The Line’, ‘Satisfaction’ en ‘Good morning’ zijn aalgladde, dertien-in-een-dozijn R&B-nummers. Gelukkig staat hier ook wel een flink aantal goede songs tegenover, maar als geheel weet Evolver toch niet helemaal te overtuigen. Slecht is het zeker niet, maar het is allemaal aan de veilige kant.

Eerdere recensies van John Legend:
- 17-04-2008: Live from Philadelphia.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:John Legend Label:Sony Music