RECENSIE: Olin's Rose - Tales From a Soul

Olin’s Rose – Tales from a Soul
2010-05-05 OIin’s Rose is een band uit Maastricht. Net zoals Maastricht waarschijnlijk meer van dit soort bands kent. Het verhaal van deze driekoppige formatie is simpel. Een paar muzikanten vinden elkaar, geven het project een naam en brengen een eerste demo uit. Eigenlijk het verhaal van veel beginnende bands. Leuk trivia feitje is dat de zanger Daniël Beckers voorman was van Soundmaze. Een band met eigenlijk hetzelfde levensverhaal, maar uiteindelijk stapte hij eruit omdat smaken nou eenmaal verschillen.

Over Tales from a Soul kun je erg kort zijn. Je krijgt snel de indruk dat de Limburgers niet meer hebben gedaan dan leuke introotjes verzinnen en lyrics. Ze klinken leuk, maar origineel is het absoluut niet. Zo doet de intro bij ‘Call For Open Arms’ ontzettend veel aan ‘America’ van Razorlight denken. Ook andere liedjes lijken veel op al bestaande nummers. Na de intro’s klinkt het zelfs af en toe bijna alsof ze de demoknop van een keyboard indrukken. Zoals bij ‘Occupied Star’. Belangrijke wetenswaardigheid is dat de driekoppige band niet altijd een basgitaar heeft in de nummers, omdat de gitarist gelijk de bassist is. Toch zit er soms bas en gitaar in hetzelfde nummer. Benieuwd hoe ze dit live oplossen.
De band mag trouwens wel wat geld terugvragen bij de degene die de demo heeft afgemixt. Want het is ontzettend raar gemixt. Een basedrum die niet als een basedrum klinkt bijvoorbeeld. In het nummer ´Occupied Star´ zit zelfs op 02:44 overduidelijk feedback van een microfoon of versterker in het geluid. Het komt zelfs nog een enkele keer terug in hetzelfde liedje. Erg slordig.
Het is overduidelijk dat we hier te maken hebben met een beginnende band. Er valt nog veel te groeien. Meevaller is wel dat de zang wel aardig is op sommige punten. Dat schept een hoop ruimte om te groeien als band.
Recensent:Jeroen Aerts Artiest:Olin's Rose Label:Eigen Beheer
Chris Laney – Only Come Out t Night

Chris Laney - Only Come Out At NightWanneer je begin te luisteren naar Only Come Out At Night van Chris Laney...