RECENSIE: The Rabble - The Battle's Almost Over

The Rabble - The Battle’s Almost Over
2010-08-11 Nieuw-Zeeland staat nu niet meteen bekend om zijn exportproducten wat muziek betreft. Toch blijkt Auckland de thuisbasis te zijn voor The Rabble, een punkrock band in de ruimste zin van het woord. De groep ontstaat rond het jaar 2000 en is een overtuigd navolger van de DIY attitude. Dit staat voor ‘do it yourself’ en was oorspronkelijk een term die vaak gebruikt werd in de wereld van bouwen en verbouwen. Het veranderen, aanpassen of herstellen zonder de hulp van experts of professionelen was in de jaren vijftig een algemeen aanvaarde term.

Hun meest recente album The Battle’s Almost Over klinkt volwassen en herbergt zestien volwaardige punkrocknummers. Heel vaak wordt een heuse hardrock riff gebruikt, aangevuld met alle ingrediënten uit het punkwereldje en gitaarsolo’s waar fervente rockers hun duimen en vingers bij aflikken.

‘Seeking’ start rustig maar mondt uiteindelijk toch uit in een stevige punkrocker. Hetzelfde lot ondergaat ‘Salvation’ waar de beukende riff met een punksausje overgoten wordt. De basgitaar is prominent aanwezig op ‘Sick & Tired’ en de bassolo past perfect in het plaatje, iets wat in de traditionele metal misschien ook wat vaker toegepast moet worden. Met ‘Blood & Whiskey’ wordt het gaspedaal nog verder ingedrukt en de snelheid opgedreven, supersnelle songs die inhoudelijk ook nog wat te bieden hebben. ‘Tommy Was…’ rijdt op dezelfde soort benzine maar neemt wat gas terug met een gepaste rustige passage. ‘This World Is Dead’ en ‘The New Generation’ hameren verder door en zijn inhoudelijk gemakkelijk te koppelen aan de leeftijd van deze snaken. De meest in het oog springende song is ‘Devil’ Highway’ waar de punk invloeden echt op een laag pitje branden. Keltische invloeden beheersen ‘The Battle’ en het moet gezegd dat de combinatie met punk gewoon overweldigend is. ‘Step Back’ is een mid-tempo rocker waarin zelfs wat reggae in terug te vinden is en een bluesrock riff de rockbasis ondersteunt. Zelfs naar het einde toe wordt de aandacht op de muziek gehouden. ‘Wasted Days’, ‘Zombies’ met de AC/DC intro en ‘Dead End’ zijn stuk volwaardige nummers met een doordachte opbouw en meeslepende melodieën.

Luister maar eens naar de outro van laatstgenoemde. De laatste twee ‘Start Again’ en ‘City Of Sin’ tonen duidelijk aan dat dit een band is met een reële toekomst. De punkrock is werkelijk doorspekt met alle mogelijke invloeden. Bovendien weet The Rabble perfect wat ze wil en lijkt de DIY methode zeker te werken. Aanschaffen verplicht, ook voor de breeddenkende hardrocker.
Recensent:Gunther Moens Artiest:The Rabble Label:Gordeon Music
The Main Street Gospel - Love Will Have Her Revenge

The Main Street Gospel - Love Will Have Her RevengeStukje bij beetje worden we de afgelopen jaren gevoerd met bands die zo uit...