RECENSIE: Alamo Race Track - Unicorn Loves Deer

Alamo Race Track – Unicorn Loves Deer
2011-04-13 Cliché uitspraak: op goede dingen moet je lang wachten. Het slaat perfect op de nieuwe cd van Alamo Race Track. Vijf jaar duurde het voordat de Amsterdamse band Black Cat John Brown opvolgde met Unicorn Loves Deer, maar God, wat klinkt het nieuwe werk goed. Unicorn Loves Deer klinkt zelfs zo goed dat Alamo Race Track je iedere andere goede Nederlandse band doet vergeten. 2011 heeft ons namelijk al een aantal goede albums van eigen bodem gebracht, maar onder andere Dazzled Kid, Lola Kite en Face Tomorrow zijn dankzij Alamo Race Track geen inkoppertjes voor de jaarlijsten meer.

Unicorn Loves Deer is namelijk één van de beste albums van een Nederlandse band aller tijden. Met slechts een half zinnetje in het prachtige openingsnummer ‘Apples’ trekt Alamo Race Track de luisteraar een magische muziekwereld in. Deze wereld is nu al de nummer één vakantiebestemming van het jaar. Met zacht betokkelde akoestische gitaren en banjo’s wordt vervolgens een mysterieus sfeertje gecreëerd, die al snel naar het eerste gevoelige momentje leidt: het bloedmooie ‘Words Sweet Trouble’. Als bewijs dat Alamo Race Track geen inspanning achterwege laat, komt in ‘Shake Off The Leaves’ de eerste elektrische gitaar voorbij. Het is een klein en simpel stukje gitaarspel, maar meer van deze kleine muziekstukjes smelten in elkaar en vormen een prachtige plaatje.

Voor alle hoogtepunten van Unicorn Loves Deer verwijs ik je naar de hele tracklist. Het album bevat namelijk geen enkel slecht nummer en klinkt het best als één groot geheel. Wel zullen er singles worden uitgebracht, waarvan de meest logische de uiterst aanstekelijke titeltrack is. Alamo Race Track heeft dit nummer al op verschillende locaties gespeeld en van de studio van De Wereld Draait Door tot de grote zaal van Paradiso, het resultaat is altijd hetzelfde gebleken. Zelfs muziekliefhebbers die zichzelf normaal gesproken erg serieus nemen, worden erop betrapt keihard mee te blehren dat de eenhoorn en het rendiertje van elkaar houden. Het is één van de toegankelijkste nummers ooit. De tekst heeft een diepere betekenis, maar hier hoef je helemaal geen rekening mee te houden om optimaal van de muziek te kunnen genieten.

Recensenten wachten normaal gesproken tot de conclusie van hun tekst voor een algemeen oordeel. Ik kwam niet verder dan de intro. Voor het beoordelen van een plaat zo goed als Unicorn Loves Deer moeten alle regeltjes overboord worden gemieterd. Het is één van de beste albums in de Nederlandse popgeschiedenis, waarschijnlijk het beste album van 2011 en zonder vergelijkingen gewoon een briljante cd die gelukkig maakt. Alamo Race Track, neem na de huidige toer gerust vijf jaar de tijd om een opvolger te brouwen. Wij wachten wel.

Eerdere recensies van Alamo Race Track:
- 08-11-2006: Black Cat John Brown.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Alamo Race Track Label:Excelsior Recordings