RECENSIE: Rahsaan Patterson - Bleuphoria

Rashaan Patterson - Bleuphoria
2011-09-10 Rashaan Patterson is een r&b-zanger van de oude stempel. Dat zou je na het aanhoren van zijn eerste echte album in vier jaar tijd - Bleuphoria - echter niet zeggen. De man die meer dan eens is vergeleken met Stevie Wonder en Raphael Saadiq, heeft de zoektocht naar succes vooropgesteld bij het bepalen van de richting voor deze nieuwe lp. Het resultaat is het werk van een zanger die graag naast moderne artiesten als The Weeknd en The-Dream wil staan, maar niet eens naar hun schaduw mag kijken.

Bleuphoria is namelijk een moderne r&b-plaat. Met electropop-beats. De productie komt echter over als tweedehands. Albumopener ‘I Only Have Eyes For You’ bevat het meest opvallende gebruik van autotunes sinds de laatste cd van T-Pain. Een rare keuze voor een zanger die een prima stemgeluid heeft. En hoewel de zang degelijk is op ‘Ghost’ en ‘Crazy (Baby)’, lijken de synthesizers die deze tracks ‘sieren’ te zijn gefabriceerd door Fisher Price.

Ook het tragere werk op Bleuphoria overtuigt niet. Zowel de zang als productie van ballade ‘Goodbye’ knuppelen dit nummer morsdood. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de lyrics waar je alleen maar van kunt gapen. Of wat te denken van ‘Mountain Top’? Het ene moment luister je naar mooie, gelaagde zang, het andere moment klinkt er een geluidseffect dat doet denken aan een boerende kikker in slowmotion.

Bleuphoria is een van de slechtste r&b-albums van 2011. Zangers als Rashaan Patterson moeten geen aandacht schenken aan elektronische muziek. Zie Raphael Saadiq, die met zijn uitstekende old-school soulgeluid Paradiso uitverkoopt en - als special guest van Lenny Kravitz - in Ahoy staat. Patterson gaat nooit zover komen. En terecht.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Rahsaan Patterson Label:Dome Records
Yes - Fly From Here

YES - Fly From HereHoe klinkt een Yes album zonder Jon Anderson? Menig fan en ook de...