RECENSIE: Snow Patrol - Fallen Empires

Cover Snow Patrol - Fallen Empires
2011-11-10 De meningen over Snow Patrol lopen nogal uiteen, maar niemand kan beweren dat de band niet hard heeft gewerkt voor zijn succes. Gary Lightbody en zijn collega’s hebben met ieder album een stap omhoog gezet en zijn geleidelijk gegroeid van Paradiso-groep tot Pinkpop-afsluiter tot band die in vijf minuten de Heineken Music Hall uitverkoopt. En anno 2011 zijn ze klaar voor Ahoy. Het nieuwe album dat aanleiding is voor dat uitverkochte concert heet Fallen Empires. Het is de zesde Snow Patrol-plaat en een lastige, omdat de band na de elektronische wereldhit ‘Just Say Yes’ voor een keuze staat: gaan we meer de kant van de hitlijsten op of blijven we wat we waren?

Oude fans kunnen opgelucht ademhalen: Snow Patrol is weinig veranderd en heeft overduidelijk voor optie twee gekozen. Fallen Empires telt net iets meer tracks met een bovengemiddeld hoog tempo dan bijvoorbeeld A Hundred Millions Suns, maar zoals vanouds overheersen de aanstekerballads en gevoelige liedjes. Zowel in kwantiteit als in kwaliteit overigens, want mid-tempo songs als ‘Called Out In The Dark’ en de titeltrack wekken weinig indruk. Ze zijn maar half zo catchy als ‘Take Back The City’ en ‘Hands Open’ en komen vooral over als handreiking voor het treinstel fans dat pas na ‘Just Say Yes’ kwam aanhaken.

Waar de half Schotse, half Ierse band al onovertroffen in was, blijft hij ook op Fallen Empires in excelleren. Eerste single ‘This Isn’t Everything You Are’ is typisch Snow Patrol, met kleine, gevoelige coupletten die opbouwen naar dat ene euforische moment waarop iedereen in de zaal mee begint te zingen. En de iets minder grootse, maar nog meer emotionele gebaren als ‘The Garden Rules’ en ‘New York’ behoren tot de betere liedjes die Lightbody tot nu toe geschreven heeft.

Fallen Empires is geen verrassende plaat. En gedurende de ruim 57-minuten durende zit komen er een aantal tracks voorbij die je snel zult vergeten. Maar over het geheel genomen is het een prima album dat ook weer de nodige onvergetelijke live-momenten gaat voortbrengen. Het is knap hoe Snow Patrol ook op zijn zesde cd blijft doen waar het goed in is en daar een aantal keren flink mee weet te scoren. Zolang Lightbody zijn experimentatiedrift in zijprojecten blijft gieten, is dit zo’n band die gedurende zijn hele carrière consistent blijft schitteren.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Snow Patrol Label:Universal
Cover Still Corners - Creature Of An Hour

Still Corners - Creature Of An Hour Still Corners is één van de nieuwe, Britse groepen uit de stal van Subpop....