RECENSIE: Spinvis - Tot ziens, Justine Keller

Cover Spinvis - Tot ziens, Justine Keller
2011-11-09 Erik de Jong speelde jarenlang zonder al te veel succes in verschillende bands. Tot 2002, toen brak hij als Spinvis door met een titelloos album, dat hij helemaal alleen op zijn zolderkamer in elkaar knutselde. In 2005 volgde de opvolger Dagen Van Gras, Dagen Van Stro en ook hierna zat De Jong zeker niet stil. Hij maakte onder andere een tweede cd met teksten van Simon Vinkenoog en een aantal filmscores. Ook maakte hij met voormalig Hooverphonic-zangeres Geike Arnaert een album onder de naam Dorléac. Tevens verscheen er een mooie verzamelaar, getiteld Goochelaars En Geesten, maar een nieuw studioalbum liet op zich wachten.

Nu is er dan eindelijk Tot Ziens, Justine Keller, de derde studioplaat van Spinvis. De Jong had van tevoren aangegeven dat dit een toegankelijk album met echte popliedjes zou worden en inderdaad is Tot Ziens, Justine Keller wat toegankelijker dan zijn twee voorgangers. Al te gemakkelijk wordt het echter nergens, het blijft wel Spinvis.

Tot Ziens, Justine Keller bevat twaalf liedjes, waarvan opener ‘Oostende’ het allermooiste is. Deze lange, melancholische song gaat over een strandtent aan het eind van het zomerseizoen. De tekst bevat een tweetal prachtzinnen die achter elkaar staan, maar ogenschijnlijk niet heel veel met elkaar te maken hebben: “De geschiedenis herhaalt zich nooit, maar rijmt altijd een keer” en “Begin de dag met tequila, dan is het randje er een beetje af en doet het niet meteen zo’n zeer”. Ook muzikaal gezien is ‘Oostende’ erg sterk, vooral door het heerlijke baslijntje, dat zo te horen uit een keyboard komt.

Ook ‘Kom Terug’ is één van de hoogtepunten op Tot Ziens, Justine Keller. Deze song is opgebouwd rond een geweldige synthesizerpartij en er zit een beetje galm over de stem van De Jong. ‘Heel Goed Nieuws’ is een lekker uitbundig en een beetje rauw popnummer en meteen hierna volgt ‘Club Insomnia’. Deze wat ongemakkelijke song gaat over de slapeloosheid van De Jong en hij weet de onrust die dit met zich meebrengt geweldig in een liedje te vatten. Na deze twee wat stevigere songs is het kleine liedje ‘Ronnie Knipt Zijn Haar’ een mooie afwisseling. Het is uw recensent overigens niet helemaal duidelijk of deze Ronnie dezelfde is als die uit het liedje ‘Ronnie Gaat Naar Huis’ van het debuutalbum.

Andere hoogtepunten op Tot Ziens, Justine Keller zijn het melodieuze ‘We Vieren Het Toch’, dat geplaatst is na het wat afstandelijke ‘Begin Oktober’, en de afsluitende titeltrack. Deze is aangekleed met mooie strijkers en voelt aan als een warm bad.

Deze derde cd van Spinvis heeft lang op zich laten wachten, maar ons geduld wordt beloond. Tot Ziens, Justine Keller is een prachtplaat die amper onderdoet voor het geweldige debuutalbum uit 2002.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Spinvis Label:Excelsior Recordings
Cover Peaking Lights - 936