RECENSIE: Ani DiFranco - Which Side Are You On

Cover Ani DiFranco - Which Side Are You On?
2012-02-17 Ani DiFranco is een zangeres van het type 'sterke vrouw', ook al is ze met haar 1,50m niet hoger dan een commode. Al sinds 1990 brengt deze eigenzinnige biseksuele artieste maatschappelijk betrokken folk uit op haar eigen label Righteous Babe. Haar teksten gaan vooral over ongelijkheid en onderdrukking in de Amerikaanse samenleving.

Which Side Are You On? trapt af met 'Life Boat' en 'Unworry', twee introspectieve songs waarin de inmiddels 41-jarige Ani haar eigen leven beschouwt. Ze klinkt mild bij tracks als deze, maar als het om politieke kwesties gaat, komt ze nog ouderwets venijnig uit de hoek. Dat laat ze onder andere horen op de titeltrack 'Which Side Are You On?', een bewerking van een klassieke protestsong, die vooral bekend werd in de uitvoering van de ‘Godfather of Folk’, Pete Seeger. DiFranco wist deze levende legende ondanks zijn hoge leeftijd te strikken voor een bijdrage aan dit album. Tekstueel heeft DiFranco haar eigen draai aan de track gegeven, ze roept haar landgenoten op om aan meer dan economisch gewin te denken; "The free market is anything but free, it costs dearly to the planet and the likes of you and me". Op 'Splinter' verwondert ze zich over de manier waarop de moderne mens vervreemd is geraakt van de natuur en zijn omgeving. Uiteraard komen ook andere typische DiFranco thema’s als kinderrechten, oorlog, seksualiteit, en abortus aan bod. Over dat laatste neemt ze in 'Amendment' een helder standpunt in; “If you don't like abortion, don't have an abortion and teach your children how they can avoid them” . Maar op dit album laat DiFranco zich af en toe ook van een meer persoonlijke kant horen. Misschien komt het door de liefde, want op het lichte liedje 'Albacore' laat ze weten hoe gelukkig ze is met de liefde die ze tegen haar verwachting nog gevonden heeft.

Ani DiFranco draagt een sterke drang naar rechtvaardigheid uit, maar doet dat zonder gefrustreerd of zuur te klinken. Ze verpakt haar boodschap in prettig klinkende, goed gezongen tracks. Maar ze durft ook openhartig te zijn in de meer persoonlijke songs, met teksten vol levenswijsheid; “If you’re not getting happier as you get older, then you're fucking up”. Daar valt niets tegenin te brengen!
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Ani DiFranco Label:Righteous Babe
Cover Pepe Deluxe - Queen of the Wave

Pepe Deluxé - Queen of the Wave Pepe Deluxé bestaat uit de Fin James Spectrum (Jari Salo), de Zweed Paul...