RECENSIE: Spector - Enjoy It While It Lasts

Cover Spector - Enjoy It While It Lasts
2012-09-16 Spector is een Londense indieband met Frederick MacPherson als frontman. De band wist veel aandacht op zich te vestigen door een optreden in het roemruchte muziekprogramma van Jools Holland. Geen wonder dat veel muziekliefhebbers uit Engeland en daarbuiten benieuwd zijn naar het debuutalbum Enjoy It While It Lasts.

Openingstrack 'True Love (For Now)' begint als een eenvoudig popliedje, maar daar worden telkens laagjes op gelegd totdat er bijna niets meer bij kan. De meeste tracks op dit album zijn net zo energiek als deze, maar er zijn uitzonderingen zoals het relaxed klinkende 'Lay Low'. Gaandeweg het album wordt steeds duidelijker wat de Spector-sound is. Die klinkt op het eerste gehoor niet heel veel anders dan we van andere Britse indiebands kennen. Maar een kenmerk van deze band is dat een aantal tracks een geluid hebben die herinnert aan Amerikaanse rockbands uit de jaren vijftig en vroege jaren zestig. Dat geldt bijvoorbeeld voor 'Twenty Nothing' en nog meer voor 'Chevy Thunder'. Vooral de laatste track rockt aardig, je zou het "Ramones-light" kunnen noemen al zouden die er vast geen synths aan toegevoegd hebben. De luchtige teksten over dates en liefdes passen prima in dat beeld. Voor moeilijke of diepzinnige teksten moet je niet bij Spector zijn.

De retro sfeer wordt nog eens onderstreept door de mooie albumcover en door het uiterlijk van de bandleden. Een ander onderscheidend kenmerk van hun muziek is het gebruik van koortjes en maffe bijgeluiden die ergens in de mix gegooid zijn. Doordat hun songs op die manier verrijkt zijn klinken ze interessanter en moderner. Soms schieten ze daar wel een beetje in door, de gekke synthgeluidjes op 'Upset Boulevard' zijn bijvoorbeeld nog net niet storend. Toch maakt dit dat er wel veel te ontdekken valt aan hun songs, ze zijn nooit zo eenvoudig als ze op het eerste gehoor lijken. Enjoy It While It Lasts is een album voor jou als je van eigenzinnige indiepop houdt.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Spector Label:Universal
Cover Marike Jager - Here Comes The Night

Marike Jager - Here Comes The Night ”Ik ben eigenlijk heel bang in het donker, hihi” . Marike Jager glimlacht...