RECENSIE: Amusement Parks on Fire - Out of the Angeles

Amusement Parks On Fire – Out Of The Angeles
2006-05-17 Bij het debuut van Amusement Parks On Fire leek veel van de aandacht nog te gaan naar de leeftijd van Michael Feerick. 16 jaren jong begon hij vanuit standplaats Nottingham te schrijven aan het debuutalbum. Bij de opnames van het eerste album speelde hij ook nog een keer bijna alle instrumenten zelf in. Ruim een jaar na het debuut komt het tweede album uit. De nu 20-jarige Feerick heeft inmiddels een band geformeerd en ondertussen al de nodige podiumervaring opgedaan. De leeftijd lijkt er inmiddels minder toe te doen en de muziek doet dan ook voor zich spreken.

Out of the Angeles klinkt als een logische opvolger op het naamloze debuut. De sound is veelal voller en het geheel klinkt consistenter. De nummers op het album waaieren nog verder uit en elk nummer kent een ondergrond van stevige gitaarriffs, maar toch is er regelmatig sprake van enige nuance. Een nummer als To The Shade klinkt bijvoorbeeld een stuk toegankelijker, zonder dat het mainstream wordt. Het stempel van psychedelische emotionele rock kan nog steeds geplakt worden op het grootste deel van dit album. Het geheel instrumentale So Mote It be is hier een mooi voorbeeld van. Op deze momenten is duidelijk de invloed van Sigur Ros te horen. Dit zijn ook de momenten waaruit blijkt wat Amusement Parks On Fire speciaal maakt. Het overgrote deel van de nieuwe (succesvolle) Britse bands blijken recht voor de raap gitaarrock te maken met hapklare melodieën. De uitwaaierende en weidse klanken leken voorbehouden voor vanuit IJsland of Scandinavië opererende bands. Amusement Parks On Fire laat echter horen dat ook vanuit Britse steden als Nottingham dergelijke muziek kan komen.

Await Lighting werkt naarmate het nummer vordert toe naar een climax en is qua opbouw en raffinement één van de hoogtepunten of misschien wel het hoogtepunt op het album. Met 8”34 vormt dit nummer qua lengte geen uitzondering. Amusement Parks On Fire is er na twee albums in geslaagd om een herkenbaar eigen geluid te creëren. De keerzijde hiervan is dat het op sommige momenten eentonig kan worden. Het album sluit af met Cut To Future Shock, wanneer dit nummer na zes en een halve minuut is afgelopen volgt er op 10”48 ook nog een instrumentale hidden track, die ook nog zeker de moeite van het beluisteren waard is.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Amusement Parks on Fire Label:V2 Records
Head Control System

Head Control System - Murder NatureHead Control System is een project van de Portugese Daniel Cardoso (Sirius en...

Pipettes - Meet the pipettes

The Pipettes - Meet the Pipettes Tijdens Koninginnedag 2006 stonden ze op het buitenpodium van Paradiso, maar...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT