RECENSIE: Zornik - Less>More

Cover Zornik - Less>More
2013-02-26 Zornik is al jaren big in Belgium, heel big zelfs. De band heeft al enkele gouden albums gemaakt en speelde op de grote festivals. Onbetwist frontman is zanger Koen Buyse die ook alle songs schrijft. Hun nieuwe album Less > More werd opgenomen in hun eigen splinternieuwe studio. Nieuw lid van de band is Pedro Gordts, die keyboard, melodica en glockenspiel speelt.

Het album opent met 'Endlessly', een fijn dromerig liedje. 'Mad Not Made For You' is een al even gemoedelijk lied met subtiele accententen van het glockenspiel. 'Smiling In The Sun' is de eerste single van het album. Een prima keuze want deze track klinkt opgewekt en is besmettelijk als een koortslip. Dit is zo'n lied dat gemaakt is om op een zomerfestivals door duizenden meegezongen te worden. De sound van het hele album is lichtvoetig, met name nieuweling Pedro Gordts zorgt ervoor dat de songs een extra laagje sfeer krijgen. Dat doet hij met synths en op 'Society's Illusion' met harmonica. Toch is dit album beslist niet zweverig. Je krijgt een hele reeks mooie popsongs te horen die zich comfortabel tussen je oren nestelen zoals 'Mission Man', 'In A While' en het prachtige 'Down By The Riverside'. Die laatste track heeft een bezwerend ritme en wordt prachtig ingekleurd door het glockenspiel. Dit element is weliswaar subtiel maar geeft het lied wel karakter. 'Anybody Else' is een rustig pianolied dat geleidelijk aanzwelt en voorzien wordt van een extra dosis drama. Een mooi lied dat goed gezongen wordt door Koen Buyse.

Zornik laat zich op dit album van zijn rustige kant horen. Je hoort tien popliedjes die eenvoudiger klinken dan we van deze band gewend zijn, maar ze zitten knap in elkaar. De gitaren trekken nergens van leer, juist de lichter klinkende instrumenten zorgen voor de subtiele sfeer van het album. De zachte zang van Koen Buyse draagt ook bij aan die sfeer. De titel Less > More is dus zeer goed gekozen.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Zornik Label:Pias
Cover Bauchklang - Akusmatik

Bauchklang - AkusmatikA capella heeft niet de naam erg sexy te zijn. In Nederland was er wel een...