RECENSIE: Kodaline - In A Perfect World

Kodaline
2013-07-26 In het najaar kreeg de band Kodaline, bestaand uit vier Ierse vrienden, opeens enorm veel aandacht! Door de BBC werden ze genomineerd voor ‘Sound of 2013’ en op 3FM werd hun single ‘All I Want’ uitgeroepen tot Megahit. Het gevolg was een uitverkochte tour langs vijf Nederlandse clubs en een plaats in de line-up van zowel Pinkpop als Lowlands. In A Perfect World is het debuutalbum van het succesvolle kwartet. Zien ze de wereld op dit moment ook zo perfect?

Dat de liefde een geliefd onderwerp is bij liedjesschrijvers, mag geen geheim wezen. De mannen van Kodaline maken er dan ook veelvuldig gebruik van. Wat zeg ik? Het hele album staat vol met liedjes over verloren liefdes, verlangen naar de liefde die je verlaten heeft, zelf de keus maken om te vertrekken en relaties die nooit voor eeuwig kunnen zijn. De zanger zwelgt in zelfmedelijden, maar brengt dit wel erg goed over en de luisteraar kan zich makkelijk mee laten slepen in het verdriet. Prachtig is de hit ‘All I Want’ en ook ‘All Comes Down’ en ‘Talk’ zijn fraaie nummers, die in muzikale opbouw vergelijkbaar zijn. Beide nummers zijn klein en breekbaar in het begin, maar groeien uit tot een groots climax (met in ‘All Comes Down’ een heel koor).

Gelukkig zijn niet alle liedjes op In A Perfect World droevig. In een aantal liedjes gaat het tempo wat omhoog en zorgen instrumenten als een mandoline en harmonica voor een Iers randje en wat vrolijke noten. Zo gaat ‘Love Like This’ over een relatie waarvan de zanger beseft dat die ooit weer op zal houden (maar ach, dat maakt nu niets uit). ‘Brand New Day’ gaat over het maken van verre reizen (maar dan moet ze er wel eerst mee instemmen mee te gaan) en albumafsluiter ‘Way Back When’ gaat over herinneringen aan mooie tijden die de zanger deelde met een speciaal meisje.

Opvallend is dat de titeltrack, die wel op de eerder verschenen EP staat, ontbreekt. Maar zo leert Kodaline ons in de songteksten: er is ook geen perfecte wereld. En het perfecte debuutalbum? De band levert een prima eerst plaat, maar het perfecte debuutalbum zal waarschijnlijk ook niet bestaan.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Kodaline Label:Sony Music
Cover Zazí - Siren Song

Zazí - Siren SongIn de popmuziek is het niet altijd even belangrijk dat je kunt zingen, laat...