RECENSIE: We Fall Slowly - Butterfly Guillotine

WFS
2014-11-05 De Nederlandse formatie We Fall Slowly is nog niet zo heel lang bezig en toch kunnen de mannen al aardig wat van hun bucketlist afstrepen. Zo mochten ze in 2013 de Drentse Popprijs in ontvangst nemen, hebben ze in 2013 en 2014 op het bevrijdingsfestival van Drenthe gestaan, met een show op Eurosonic 2014 als kersje op de taart. Daarnaast waren ze finalist voor de Sena POPnl Performers Award 2014 en hebben ze zelfs al van internationale airplay mogen genieten. In de loop van tijd hebben ze verschillende singles uitgebracht, die ze samen met twee nieuwe nummers gebundeld hebben voor de nieuwe EP Butterfly Guillotine.

Met een bandnaam als deze kun je de grap maken dat de muziek even nodig heeft om te bezinken, maar het tegenovergestelde is waar. Het is toegankelijk en vatbaar voor publieke radio, maar beschikt daarnaast over een randje dat de alternatieve rockfans ook zal kunnen bekoren. We Fall Slowly speelt harde, maar melodieuze rock, waarbij ze zich flink hebben laten inspireren door bands als Deftones, 30 Seconds To Mars en het eveneens Nederlandse Face Tomorrow. Het heeft bij vlagen dat dromerige, zweverige element van de eerste twee bands en werkt ook op dezelfde manier naar een climax toe. Een andere act die waarschijnlijk iets minder bekendheid kent, maar toch verdacht veel in hetzelfde straatje zit, is Fighting With Wire. Oftewel, we hebben hier te maken met straight-forward alternatieve rock met een emotioneel beladen randje.

We Fall Slowly komt met genoeg variatie op de proppen om het interessant te houden. De zang wisselt van gevoelig naar schreeuwerig, de muziek van puntig naar gestroomlijnd en er is ook een goede balans tussen de ruigere en de zachtere nummers. Opener en nieuwe track ‘Do You Wanna?’ knalt er meteen lekker in, waarbij er een spannende wisselwerking tussen bas en gitaar ten gehore wordt gebracht. Het bouwt op, waarna er een gevoelige snaar wordt geraakt in het couplet, om het vervolgens de tweede keer net iets anders te brengen. ‘Take My Hand’ is al eerder uitgebracht en doet sterk denken aan 30 Seconds To Mars, met sentimenteel gitaarwerk en een bombastisch couplet. Het tempo wordt daarna weer even opgevoerd met ‘Harmless’, waarbij er gegarandeerd gesprongen gaat worden tijdens de liveshows.

De tweede helft van Butterfly Guillotine bevat de nummers ‘Right Here’, afsluiter ‘Cut Your Lies’ en ‘Cold Again’, waarbij de laatste nog niet eerder was uitgebracht. De wisselwerking tussen gitaar en bas blijft solide en het geheel blijft dynamisch. Voor een band uit ons eigen kikkerlandje zit het allemaal goed in elkaar, maar als je het naast de internationale meetlint gaat leggen, klinkt het toch een beetje standaard. Desondanks beschikken ze over de potentie om groter te groeien als ze hun geluid net iets voller en bombastischer maken. Allicht dat het kwartje in het buitenland dan niet zo lang nodig heeft om te vallen.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:We Fall Slowly Label:RVP Records
Cover Akwasi - Daar Ergens

Akwasi - Daar ErgensIn 2009 was kwam Bliksemschicht uit, het debuutalbum van Zwart Licht. Dit...