RECENSIE: Sheer Agony - Masterpiece

Masterpeace
2015-12-26 In 2010 startten Jackson MacIntosh en Christian Simmons met het opnemen van een aantal door MacIntosh geschreven nummers in een door hun zelf gebouwde, deels analoge, studio. Nu, vijf jaar later komen ze met hun eerste langspeler Masterpieces. Sheer Agony is een uit Canada afkomstige indieband die excentrieke gitaarpop maakt in de stijl van The Homosexuals, The dB’s en The Soft Boys.

Masterpieces is een album geworden met dertien weloverwogen gitaarliedjes die na een enkele keer luisteren meteen een weg vinden naar je korte termijn geheugen. Het onvervalste 60’s geluid dat vanaf track één te horen is neemt je mee naar de tijd van hoog gedragen gitaren, optredens in pak en massa’s gillende meisjes. De eerste drie nummers van het album, ‘Anthony Ivy’, ‘Careers’ en ‘I Have A Dream’ liggen heerlijk in het gehoor. Elke noot lijkt raak. Geen overbodige gitaarsolo's of indrukwekkende uithalen, wel goede liedjes met groovende basloopjes en eerlijke teksten. Het is begrijpelijk dat 'I Have A Dream' als single is gekozen. Een uptempo beat en catchy refrein maken het nummer enorm dansbaar. Misschien dat 1:35 minuten wel wat kort is voor een single. Via het pakkende 'So Many Zoes' Komen we uiteindelijk uit bij 'Fizzical Lime'. Dit nummer valt op dankzij de humoristische tekst die voornamelijk over limoen en goedkope gin lijkt te gaan. Het melodieuze 'Mona' is het laatste pareltje van de plaat.

Masterpieces is een plaat die groeit met elke keer dat je hem beluisterd. Een album van een band die zijn eigen ding doet en zich weinig aantrekt van de trends en stromingen om zich heen. Het is wachten op het moment dat deze heren de weg naar Europa vinden zodat we ze ook hier live kunnen aanschouwen.
Recensent:Jaap Schrijver Artiest:Sheer Agony Label:Konkurrent
Cover Julia Kent - Asperities

Julia Kent - Asperities Julia Kent is een Canadese celliste die met Asperities haar vierde album...