RECENSIE: Soulwax - Belgica

Belgica
2016-04-13 Belgica is een film van Felix van Groeningen over twee broers die een café openen in Gent en al snel ondergedompeld worden in het plaatselijke nachtleven. Bij zo’n film hoort natuurlijk een goede soundtrack en hiervoor wist Van Groeningen zijn vrienden Stephen en David Dewaele te strikken. Deze twee broers vormen samen de kern van Soulwax, maar waren de laatste jaren vooral actief als 2manydjs.

Belgica is de eerste plaat met nieuw materiaal van de gebroeders Dewaele sinds het Soulwax-album Any Minute Now uit 2004. Belgica is echter geen gewone Soulwax-plaat. Omdat de muziek in de film zeer divers is, bedachten de heren vijftien fictieve acts en daarvoor componeerden ze nummers in zeer uiteenlopende stijlen. Van Turkse pop tot hardcore punk, en alles daar tussenin.

Belgica opent met ‘The Best Thing’, een lichtelijk onderkoeld popnummer van zangeres Charlotte. Hierna volgen The Shitz met ‘How Long’. Deze song ligt dicht bij het oude Soulwax-geluid en had ook wel op het klassieke Soulwax-album Much Against Everyone’s Advice kunnen staan. The Shitz komen we verderop op het album overigens nog een keer tegen met ‘Sell It With Your Face’. Het is de enige act die twee keer voorbij komt op Belgica.

Ook het rustige ‘Nine Thousand Eyes’ van Robert Vanderwiel ligt in het verlengde van het oude Soulwax-geluid. In ‘Turn Off The Lights’ van White Virgins horen we het geluid dat we kennen van de vele remixen die de gebroeders Dewaele maakten.

‘Ti Ricordi Di Me’ van Erasmus ligt in het verlengde van Buraka Som Sistema en ‘Got Any Chris Rea?’ van Diploma wordt gedragen door een Nile Rodgers-achtig funkgitaartje. Ook ‘Caoutchouc’ van Rubber Band en ‘Slippy Fingers’ van Aquazul zitten in de dance-hoek, maar de Dewaeles zijn het rocken ook nog niet verleerd. Zo is ‘Nothing’ van Burning Phlegm een lekker hardcore punknummer, met vocalen van Sepultura’s Igor Cavalera, en is ‘The Cookie Crumbles’ van They Live! een swingende garagerocksong.

Het moge duidelijk zijn dat muziek op Belgica alle kanten op gaat. Het is haast niet te geloven dat deze nummers allemaal door dezelfde mensen gemaakt zijn. Het knappe is echter dat het allemaal overtuigend klinkt. Aan welke stijl de gebroeders Dewaele zich ook wagen, het klinkt nergens geforceerd of bedacht. Het mooiste voorbeeld hiervan is wellicht ‘Hot December’ van Light Bulb Matrix, waarin de heren met behulp van een gastzangeres een niet van echt te onderscheiden Jamaicaanse dubreggaesong neerzetten. Het tekent het talent en de veelzijdigheid van de broers. Hopelijk heeft het componeren van zoveel nieuw materiaal ze inspiratie gegeven en hoeven we niet opnieuw twaalf jaar te wachten op nieuw materiaal!
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Soulwax Label:Pias
Cover Lucius - Good Grief

Lucius - Good GriefPop met een twist, het is een dingetje tegenwoordig. Waar vroeger artiesten...