RECENSIE: The Comet Is Coming - Channel The Spirits

Comet
2016-05-18 Als je leest dat dit trio bestaat uit bandleden Danalogue The Conqueror (keys), Betamax Killer (drums) en King Shabaka (sax) vraag je je als luisteraar af of je dit wel serieus moet nemen. Bij het opzetten van de cd wordt duidelijk dat het menens is waar deze heren voor staan. Bovengenoemde namen blijken pseudoniemen te zijn voor Londense muzikanten uit de jazzscene. Het is jazz, fusion, electronica en zelfs psychedelische funk wat de klok slaat. Het hele album is eigenlijk één grote instrumentale jam maar dan wel goed gedaan. Erg goed zelfs. En dat in een vorm die je maar zelden hoort. Je waant jezelf in een buitenaardse wereld.

Drummer Maxwell Hallett and toetsenist Dan Leavers speelden al een tijdje live samen als duo Soccer96. Tijdens optredens kwam saxophonist Shabaka Hutchings (Sons Of Kemet / Melt Yourself Down) wel eens kijken en op een dag besloot hij mee te gaan jammen. Er ontstond instant chemistry tussen dit drietal en in 2015 werd besloten de EP Prophecy op te nemen. Dit jaar is het dan tijd voor de volgende stap: in slechts drie dagen (!) studiotijd werd er voor uren muziek opgenomen. Voldoende materiaal dus voor Channel The Spirits, de eerste full-lenght van de heren. Wat kan je eigenlijk verwachten van The Comet Is Coming? De band omschrijft het debuutalbum als: het begin van het einde, een profetisch document. Dat is allemaal wat ver gezocht maar termen als outer-space, sci-fi B-films, Mr. Spock, triphop en ambient komen vast en zeker bij je op. Het instrumentale album pakt niet meteen, het is verre van catchy. Maar na een aantal luisterbeurten kom je er steeds meer achter dat het muzikaal verdomd goed in elkaar steekt en valt alles meer op zijn plek.

Het prikkelende intro ‘The Prophecy’ loopt over in ‘Space Carnival’ wat doordrenkt is met een pakkende beat en een herkenbare saxofoonmelodie van King Shabaka die blijft kleven ergens achterin je bovenkamer. De verschillende toetsengeluiden van Danalogue The Conqueror bepalen voor een groot gedeelte de sound van The Comet Is Coming. Dit alles lijkt te werken en vormt het ingredient voor de rest van de plaat. Luister maar eens naar het groovy en intense 'Journey Through The Asteroid Belt' of naar het spannende ‘New Age’. Drummer Betamax Killer zorgt voor tribal ritmes; tegendraads, wat natuurlijk past bij jazzmuziek, maar met een killer groove. Dit pakt uitstekend uit.
Het ronduit bizarre ‘Slam Dunk Through A Black Hole’ gaat feilloos over in ‘Cosmic Dust’. Helaas is het tweede deel van de plaat een stuk minder interessant. Daar kan de gesproken tekst op ‘Lightyears’ van Joshua Idehen weinig aan veranderen.

Als je echt eens iets heel anders wilt horen dan is Channel The Spirits absoluut het beluisteren waard. Geef dan vooral de eerste zes tracks een serieuze kans en je zult verbaasd zijn! Space: the final frontier
Recensent:Ivo van Gool Artiest:The Comet Is Coming Label:Leaf Label
Bachmann

Eric Bachmann - Eric BachmannNa twee sfeerrijke en voornamelijk instrumentale albums heeft Eric Bachmann...