RECENSIE: Samaris - Black Lights

Samaris
2016-08-16 IJsland staat garant voor eigenzinnige artiesten die nog eigenzinnigere muziek voorbrengen. Björk, Sigur Rós, Ólafur Arnalds en múm is slechts een kleine greep uit die verzameling muzikanten. Het drietal Samaris kan ook aan dat lijstje toegevoegd worden. Op hun derde album Black Lights gaat het drietal met verschillende vormen van elektronische muziek aan de haal. De drie bandleden kwamen los van elkaar in Berlijn, Den Haag en Ierland met verschillende muzikale invloeden in aanraking en hebben deze invloeden op hun jongste plaat proberen te bundelen.

‘Wanted 2 Say’ is een zowat perfecte opener die met bedwelmende klanken en een bezwerende zang de bijzondere toon van het album neerzet. De titeltrack omvat dezelfde bezwering als het eerste nummer, maar gaat met een fellere beat aan de haal. De scherpe en heldere klanken vormen een fraaie tegenstelling met deze doffe en donkere beat. De titel ‘Black Light’ wordt zo ineens vanzelfsprekend, donker en licht gaan namelijk hand in hand. De spanning is nooit ver te zoeken en wordt vaak na een op het eerste gehoor ‘rustige’ opening op de luisteraar afgevuurd. ‘T3mp0’ laat deze opbouw ook horen, het drietal speelt hier lustig met spanning. Opvolger ‘I Will’ opent ook langzaam en laat de vocalen borrelen onder de zware beat, waardoor een knetterend geheel ontstaat.

Zonder dat het een trucje wordt, weet Samaris met deze wrijving tussen tegenstellingen een briljant geheel neer te zetten. Donker versus licht, dof versus helder, organisch versus mechanisch en snel versus langzaam. Het magische randje wordt niet enkel door de muziek bewerkstelligd, daar heeft zangeres Jófríður Ákadóttir met haar dromerige vocalen ook een groot aandeel in. ‘3y3’ is zo’n nummer waarin alle elementen die dit album zo sterk maken op zeer fraaie wijze in elkaar vallen. Black Lights is een onnavolgbare plaat zonder missers die je onderdompelt in een eclectisch geheel. Met ‘In Deep’ eindigt deze fantastische trip. Samaris heeft de luisteraar op Black Lights meegenomen naar muzikale dieptes die nog niet eerder verkend zijn. Uniek, magisch en ultraspannend.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Samaris Label:One Little Indian Ltd
Cover Con Brio - Paradise

Con Brio - Paradise Con Brio is een zevenkoppige formatie die haar oorsprong kent in San...