VERSLAG: Lowlands 2006

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 28 foto's.

123456

Lowlands - deel 3

Zaterdag 19 augustus
Het is nog erg vroeg als Charlie Dée het programma in het kader van de inmiddels traditionele Essent Awards optredens in de India-tent mag openen. Desondanks is de tent toch vrij vol. Het publiek dat vroeg is opgestaan wordt hiervoor beloond met een uitstekend optreden. Charlie Dée maakt singer-songwriter muziek die live soms vrij stevig is. Van haar sterke debuutplaat 'Where Do Girls Come From' speelt ze onder andere het prachtige 'If I Ever Knew', dat ze schreef over haar broer die naar Argentinië is geëmigreerd. Aan het eind van de set gaat Charlie Dée zelf als eerste het podium af waarna de band nog even lekker mag rocken. Helaas spelen de Award winnaars maar een half uurtje. In dit geval is dat duidelijk veel te kort.

Het winnen van genoemde prijs heeft er voor gezorgd dat ook D.A.C.-lid Wudstik vandaag zijn aparte, nogal afwisselende soloding mag doen. Eerst een nummertje dat zowaar als nu-metal geclassificeerd zou kunnen worden. Vervolgens Nederlandstalige rap en voor het genre nogal afwijkende zanguithalen in het nummer 'Breek mij'. Toegankelijk is het hierdoor allerminst. Toch smaakt het, mede dankzij de goede band en de overtuigende krachtige podiumpresentatie van Wudstik zelf, erg goed. Een verdiende award.

Een totaal onverdiende award gaat naar Ziggi. Ziggi is namelijk al lang waar hij zijn moet. Hij had via de 'normale weg' geboekt moeten worden! Volgend jaar dan maar. In een grotere tent, want de India loopt al vol tijdens het soundchecken. Het publiek heeft duidelijk zin in wat reggae en dancehall, terwijl de zon flink z’n best doet. De muziek steekt goed in elkaar en Ziggi's nummers blijken niet alleen bij de FunX luisteraar, maar ook bij de Lowlander al behoorlijk bekend te zijn. Of zou daar stiekem een flinke overlap in zitten?

Of er Beatles-fans blij worden van een optreden van De Kevers, betwijfel ik. Het vertalersduo Bindervoet en Henkes wordt op zaterdagmiddag bijgestaan door een aantal gelegenheidszangers en -zangeressen. Op de overbekende melodieën zingen zij de in het Nederlands vertaalde Beatles-teksten. Dat de tekst een nummer kan maken en breken, wordt nu maar weer eens bewezen. "Mei-sje…mei-sje" klinkt toch écht heel anders dan "Girl…girl". Daarnaast is er flink gesleuteld aan het tempo van de nummers om de tekst en de melodie weer op elkaar te laten aansluiten. Voor het publiek in de Bravo lijkt het weinig uit te maken, want er wordt flink meegezongen. Aangezien dit ook de bedoeling is van het vertaalfestijn, zullen in ieder geval De Kevers zelf met een goed gevoel van het podium zijn afgelopen.

Uit de goed gevulde Alpha tent blijkt dat de Urban Dance Squad ondanks een paar jaar afwezigheid nog steeds populair is. Vanaf het moment dat de band het podium betreedt gaan ze er vol tegenaan. Vooral rapper Rudeboy is zeer energiek. Het geluid is echter vrij slecht waardoor het geheel nogal eenvormig wordt en Rudeboy bijna niet te verstaan is. Verder speelt de band niet de verwachte greatest hits show (waar zijn 'Deeper Shade Of Soul', 'Routine' en 'Temporarily Expendable'?). Pas na het nummer 'Underground', dat we volgens Rudeboy waarschijnlijk niet kennen omdat het ‘ouwe shit’ is, volgen 3 hits achter elkaar: 'Bureaucrat Of Flaccostreet', 'Fastlane' en 'Demagogue'. Hiermee krijgt dit, mede door het slechte geluid, teleurstellende optreden toch nog een aardig einde.

Noch een Dynamo, noch Fields Of Rock dit jaar. Op de Lowlandszaterdag lijkt er enigzins gecompenseerd te worden in de vorm van de nieuwe helden van het harde genre: Mastodon. Harde riffs voor en door stoere mannen. Ze zijn al wat vaker te zien geweest de laatste jaren. Liefhebbers van keihard-beuken genre zijn er op Lowlands echter niet genoeg. Dat blijkt al snel.

Direct nadat de mammoet tekeer is gegaan in de Grolsch-porseleinkast, zonder écht schade aan te richten begint overtreffende industrialtrap Ministry met een nietsontziende show in de Alpha tent. Eerst een aantal nieuwe pissed-off nummers, waarbij blikvangers Al Jourgensen en Tommy Victor (ex-Prong) ons bewust meurbeuken en via snel afgewisselde extreme visuals ook aan subliminale terreur doen. Het is even wachten op oudjes als 'Just One Fix', 'N.W.O.', 'Thieves' en 'Psalm 69'. Voordat het zover is begint Alpha's exodus echter al. Ministry is weliswaar een delicatesse voor de connaisseur, de meeste aanwezigen vinden het echter niet te vreten of zijn eerder verzadigd. De weinige overgebleven die-hards in de vrijwel compleet leeggespeelde Alpha-tent krijgen dit keer niet de allesplatwalsende klassieker 'Jesus Built My Hotrod' als toetje, helaas.

Op naar meer subtiel gitaargeweld. Phantom Frank presenteert zijn Phantom Four aan Lowlands. De voormalige Treble Spanker verzorgde al eens eerder een fijn feestje in het toenmalige equivalent van de huidige Lima, de Foxtrot. De exotische surf is al geil an sich. De 'als verrassing' uitgenodigde buikdanseres weet de tent echter nóg verder op te zwepen. Elke keer weer een instrumentaal genot deze grote vier. Zeker zien is het devies! (Bij voorkeur hier op 15 oktober)

123456

123
Arctic Monkeys foto Lowlands 2006 Arctic Monkeys foto Lowlands 2006 Arctic Monkeys foto Lowlands 2006 Bloc Party foto Lowlands 2006  foto Lowlands 2006 Gogol Bordello foto Lowlands 2006 Gogol Bordello foto Lowlands 2006 Iggy & The Stooges foto Lowlands 2006 Iggy & The Stooges foto Lowlands 2006 Iggy & The Stooges foto Lowlands 2006 Infadels foto Lowlands 2006  foto Lowlands 2006

123

HUNTENPOP 2006Gezien de weersvoorspelling lijkt de zeventiende editie van Huntenpop in het...

SUMMER DARKNESS 2006 Afgelopen weekend was het weer zover, de vierde editie van het lifestyle...