RECENSIE: Drab Majesty - Modern Mirror

Drab
2019-10-23 Voor een album met de titel Modern Mirror klinkt dit derde album van Andrew Clinco, beter bekend als Drab Majesty, toch behoorlijk retro. De voormalig drummer van de band Marriages brengt hier namelijk samen met toetseniste en zangeres Mona D. een dikke knipoog naar de jaren ‘80. Een dikke knipoog is eigenlijk nog een understatement, want de muziek op dit album ademt pure jaren ‘80 synthpop. Hun muziek wordt ook wel bestempeld als ‘tragic wave’, new wave met een melodramatisch laagje dus. Denk aan The Cure, New Order en Depeche Mode. Zowel de zang als de galmende melodieën lijken rechtstreeks uit de eighties gegrepen te zijn.

Clinco flirt in zijn muziek vaak met het donkere. Dat komt in zijn andere projecten ook tot uiting. Zo bracht hij dit jaar ook nog een album uit met zijn project VR Sex, waarop hij punk, industrial en electropop met elkaar laat versmelten. Als Drab Majesty is hij meer berekend en richt hij zich op het melancholische onderbuikgevoel. De nummers op dit album worden daarom vaak langzaam opgebouwd en ontvouwen zich als zowel sierlijke als weemoedige popnummers. Het mistige laagje dat over nummers als ‘The Other Side’ en ‘Oxytocin’ hangt geeft dit album een mysterieus randje. De galmende zang klinkt dromerig, maar ook krachtig. Die kracht komt extra tot uiting in uptempo nummers als ‘Dolls In The Dark’, waarin snelle drumcomputer-ritmes aan stuwende synths aan elkaar worden verbonden.

Een beeld dat opdoemt bij het luisteren naar Modern Mirror is een autorit door de met neon verlichte straten van Los Angeles (waar de band vandaan komt). Artiesten die de jaren ‘80 doen herleven zijn er tegenwoordig in grote getale, maar Drab Majesty is er één van die het op zo’n overtuigende manier doet dat het totaal geen gimmick is. Zij zetten deze ‘eighties revival’ naar hun eigen hand. Modern Mirror is nostalgisch, maar zeker niet duf.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Drab Majesty Label:Konkurrent
Cover Metz - Automat

Metz - AutomatVeel artiesten brengen op een bepaald moment in hun carrière wel een album...