RECENSIE: Beyond The Labyrinth - Brand New Start

BTL
2019-11-28 Beyond The Labyrinth draagt de titel 'oudste classic rockband van België' met trots, al doet de band dat al enige tijd zonder vaste samenstelling. Jo de Boeck was de eerste die de zang op zich nam, maar na zijn vertrek in 2011 en wat interne strubbelingen werd besloten om met gastzangers te werken. In 2017 werd Dragan Stanley aangekondigd als nieuwe vaste zanger, vanaf begin dit jaar wordt die plaats ingevuld door Filip Lemmens. Ook bassist Wilfried Kiekens kwam terug. In deze samenstelling willen de heren met een schone lei beginnen, oftewel: een Brand New Start.

Hoewel, brand new? 'In Flanders Fields' stond al op hun debuutalbum Signs uit 2005, terwijl 'Shine' van de gelijknamige EP dit jaar al 22 kaarsjes uit kon blazen. De Belgen kozen ervoor om naast het kakelverse titelnummer drie nummers opnieuw op te nemen, en dat is in het geval van ‘Shine’ ook helemaal geen gek idee geweest. Waar opener ‘Brand New Start’ nergens echt spannend wordt of buiten de bekende lijntjes van de classic rock kleurt, daar levert de update van ‘Shine’ een veel professionelere versie van het bestaande nummer op. Het nummer vormt samen met ‘In Flanders Field’ een prima middenstuk op de EP, al voelt de heropname van dat laatste nummer wel een beetje overbodig. Net als ‘Salve Mater’ lijkt de nieuwe versie enorm veel op het origineel en dat komt de meerwaarde van EP niet ten goede.

Of de EP daarmee voor de echte fan van Beyond The Labyrinth de moeite waard is, is moeilijk te beoordelen: dat hangt er vanaf hoeveel waarde je hecht aan het nieuwe nummer en een (veel) strakkere versie van ‘Shine’. De uitgave lijkt er vooral op gericht om een nieuw publiek aan te spreken en bekend te maken met het oeuvre. Daarvoor is het dan ook een prima, enigszins veilige plaat geworden.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Beyond The Labyrinth Label:Freia Music
Cover Iggy Pop - Free

Iggy Pop - FreeNa zijn uitputtende Post Pop Depression avontuur met Josh Homme, was the...