RECENSIE: Architects - The Here and Now

Architects  - The Here And Now
2010-12-30 Zo moet metalcore klinken. Dit Britse vijftal uit Brighton heeft veel geleerd uit hun voorgaande muzikale uitspattingen en evolueert naar een band waar in het genre rekening mee moet gehouden worden.

Openingsnummer 'Day In Day Out' zet onmiddellijk de toon voor de rest van het album. Het catchy meezingnummer bevat alle ingrediënten die een metalcore nummer dient te bevatten. Met 'Learn To Live' en 'Delete, Rewind' gaan de Architects door op hetzelfde elan met uitzondering van de agressie waardoor ze eigenlijk meer op een hardcore act lijken. Het tempo wordt ook behoorlijk opgetrokken wat voor de doorwinterde metalcore liefhebber misschien roet in het eten gooit. Niet getreurd echter want hier wordt een mooie prestatie neergezet. Ook 'BTN' neigt naar hardcore maar de cleane vocalen bieden heel wat moois. 'An Open Letter To Myself' is een ballade zoals er op iedere release in gelijk welk genre wel eentje terug te vinden is. In veel gevallen is het de bedoeling om het geweld van de vorige nummers te doorbreken, wat op zich niet verkeerd is. Meestal zijn het echter waardeloze nummers die een noodzakelijk kwaad zijn en dit is er ook zo eentje of toch bijna. Naar het eind van het nummer toe haalt men toch nog de metalcore wapens boven waardoor je het riedeltje niet helemaal kunt afschrijven. 'The Blues' is een niemendalletje met heel weinig om het lijf terwijl 'Red Eyes' gevaarlijk op een tweede ballade lijkt. 'Stay Young Forever' haalt dan weer de rocker in je boven terwijl met 'Heartburn' alweer de rustige kant van de Architects aangesneden wordt, wat net iets teveel van het goede is. Drie ballades of semi-ballades zijn er echt teveel aan. Metalcore is catchy refreinen, dubbele bas drums en een zeer hoog meezinggehalte. Niemand smeekt om rustige klaagzang met zeemzoete teksten.

Samengevat leveren de Architects met The Here And Now een noemenswaardig album af met zowel hoogte- als dieptepunten. De metalcore neigt vaak naar hardcore en rock wat een pluspunt betekent voor variatie terwijl de rustige songs gewoonweg niet op het album moesten verschijnen. Resultaat is een wat onsamenhangende schijf die de gemiddelde metalcore fan best links laat liggen. Daarvoor zijn de invloeden uit de hardcore te groot. Voor de hardcore adepten is ie echter best te pruimen met uitzondering van de oervervelende ballades natuurlijk.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Architects Label:Century Media
Britta Persson – Current Affair Medium Rare

Britta Persson - Current Affair Medium RareTot zo'n vijf jaar geleden hield de Zweedse Britta Persson zich...