RECENSIE: Dampfmaschine - Bete Zur Maschine

Dampfmaschine - Bete Zur Maschine
2011-09-01 Als je de naam Dampfmaschine hoort heb je vast wel een idee welke muziek daar bij hoort. Inderdaad een Duitse band en inderdaad bepaald geen schlagermuziek. Dampfmaschine is net als groβer bruder Rammstein lekker lomp en luidruchtig. Tot zover de overeenkomsten, maar de verschillen zijn duidelijker. Bij Dampfmaschine hoor je geen techno-elementen of synthesizers, hun muziek is eenvoudiger en veel meer punk. Als hun nieuwste album zo klinkt als de albumhoes eruit ziet zit het wel snor.

‘Stress’ dendert in ieder geval op je af als de monsterlijke tank die op de cover staat. Een op hol geslagen punkrock lied waarop zanger Siggy Rock zijn longen uit zijn lijf brult. ‘Bergsteiger’ is minder rauw en meer een recht-toe-recht-aan rocker. Tekstueel blijft het allemaal vrij luchtig, het vijftal neemt zichzelf duidelijk niet al te serieus. Als je toch betekenisvolle teksten zoekt kun je ‘Haben haben haben’ opvatten als een maatschappijkritische song over de hebzucht van de mens. “Ich will das alles haben, ich füll den Einkaufswagen, ich kauf den ganzen Scheissladen!”. Het is hoe dan ook een strakke punkrock track met een knipoog. Dat geldt ook voor ‘Mein Neuer Hit’, dat catchy genoeg is om echt een hit te worden. ‘Hektik’ is weer harder en chaotischer voor de afwisseling, zoals te verwachten is met zo’n titel. Qua variatie zit het wel snor op dit album, de verveling krijgt niet de kans om toe te slaan. ‘Bete Zur Maschine’ is een afwijkend klinkende track, het tempo is kalmer dan de andere songs en doet toch wel aan Rammstein denken. Dat zit hem in de kalme intro, het gebruik van synthesizers en teksten die uitgesproken worden in ‘fout’ Duits met een rollende r. Maar de essentie van Dampfmaschine wordt wat mij betreft het beste samengevat in het energieke ‘Adhoc Rock’; ‘Nie gelernt, nie geplant, nie getested und gleich getan, nie versucht, nie probiert, nie nachgedacht sofort kappiert…aus dem Herzen Adhoc Rock!”

De muziek van Dampfmaschine houdt het midden tussen punk en rock, waarbij de balans soms eens naar de ene en dan weer naar de andere kant doorslaat. Het is ongecompliceerde beukmuziek waar je je prima op kunt uitleven. Voor de hardcore punkliefhebber klinkt het waarschijnlijk te clean en niet gemeen genoeg. Maar de veel grotere groep liefhebbers van energieke punkrock zal Bete Zur Maschine zeker kunnen waarderen. Live schijnt de band ook verpletterend te zijn, de albumcover is dus zeker passend. Dampfmaschine tritt arsch!
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Dampfmaschine Label:Aces High Promotion
Bökkers - Bökkers

Bökkers - Bökkers Bökkers is het soloproject van Hendrik-Jan Bökkers, gitarist van Jovink....