RECENSIE: Benjamin Biolay - Vengeance

Cover Benjamin Biolay - Vengeance
2012-12-12 De Franse singer-songwriter Benjamin Biolay verwierf vooral met zijn vorige album La Superbe (2009) ook buiten zijn eigen land de nodige bekendheid. Hij heeft nu een nieuw album gereed, getiteld Vengeance.

Openingslied 'Aime Mon Amour' is een bitterzoet maar eigentijds poplied. Daar is niets mis mee, maar het prachtige ‘Profite’ overtreft het. Dit is een gevoelig lied in de traditie van de chansonniers, waarop Biolay wordt bijgestaan door Vanessa Paradis. De strijkarrangementen versterken de dramatische sfeer van dit lied. Bij een song als deze begrijp je waarom Biolay soms de nieuwe Gainsbourg genoemd wordt. Maar net als je naar de zakdoekjes wil grijpen komt 'La Sommeil Attendra' opeens heel opgewekt uit de hoek. Die afwisseling is kenmerkend voor het hele album, de grillige Fransman geeft je niet de kans om onderuit te zakken. Zo komt bij sommige songs opeens een elektronisch element aan de oppervlakte, zoals bij 'Sous Le Lac Gelé'. 'Marlène Déconne' zou je zelfs ronduit een dancetrack kunnen noemen. Enkele andere songs zijn voorzien van raps, meest geslaagd in dat opzicht is het jazzy 'Belle Epoque' met raps van Oxmo Puccino. 'L'insigne Honneur' is weer radicaal anders, dit is ouderwetse eighties wave.

Biolay maakt altijd veel ruimte voor gasten, ditmaal onder andere voor Carl Barât en Sol Sanchez die allebei een variant van het titellied zingen. Sanchez zingt mee op de Frans/Spaanse versie, getiteld 'Vengenza', en Barât doet dat op de Engelse versie ('Vengeance'), waarop Biolay meedoet in 'Allo 'Allo!-Engels. Ondanks de inzet van strijkers, trompetten en synths klinken beide songs vrij flauw, één versie was dus wel genoeg geweest. Ook het lelijk gezongen 'Tresor Tresor' had gerust achterwege mogen blijven. Gelukkig maakt het laatste lied van de cd dat ruimschoots goed. 'Confettis' is een lief lied van ontwapenende eenvoud en schoonheid. De Australische Julia Stone blijkt met haar zoete stem uitstekend geschikt als zuchtmeisje.

Vengeance is een toegankelijk maar rijk album met erg veel afwisseling. Biolay verrast je telkens weer met wat hij je voorschotelt. Dit maakt het enerzijds spannend om te beluisteren maar anderzijds moeilijk om het als een geheel te zien of liever te horen. Het is misschien een acquired taste, maar het album bevat hoe dan ook een aantal erg mooie songs.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Benjamin Biolay Label:Pias
Cover Offshore - Bake Haus

Offshore - Bake HausEen recensie kan ineens een raar tintje krijgen door als hij wordt ingehaald...