RECENSIE: Parkay Quarts - Content Nausea

parkay
2015-02-21 Parkay Quarts is eigenlijk het alter ego van postpunkband Parquet Courts, maar dan niet héél erg “alter”. Nog geen halfjaar nadat Parquet Courts’ derde plaat Sunbathing Animal uitkwam, brachten ze onder de naam Parkay Quarts het in twee weken opgenomen album Content Nausea op. Parkay Quarts bestaat uit de helft van Parquet Courts, namelijk de leden Austin Brown en Andrew Savage, die samenwerkten met een aantal andere muzikanten. Muzikaal doet het alias het wel enigszins anders: waar Parquet Courts felle postpunk maakt, neigt de muziek van Parkay Quarts meer naar gerafelde lo-fi rock met elektronische effecten.

Hoewel het album in dus slechts twee weken is opgenomen, klinkt het zeker niet slecht, ook in vergelijking met werk van de ‘gewone’ Parquet Courts. Van opener ‘Everyday It Starts’ word je een beetje nerveus vanwege het repetitieve karakter en het tempo. De teksten worden hierin eerder gesproken dan gezongen. Dit geldt ook voor het begin van het tweede nummer, ‘Content Nausea’, wat de sfeer van de titel een beetje weerspiegelt, nausea betekent immers misselijkheid. ‘Pretty Machines’ is iets opgewekter en bevat lekkere gitaarpartijen. Dit nummer lijkt meer op het reguliere werk van Parquet Courts. In ‘Psycho Structures’ en ‘The Map’ horen we meer van de elektronische kant, waarbij de band het ook best goed weet te doen.

Ook bevat de plaat een fraaie cover van Nancy Sinatra’s ‘These Boots Are Made For Walkin’’, waarbij de slepende stem van Savage erg goed past. Ook ‘Slide Machine’ is een cover, namelijk van The 13th Floor Elevators en die wordt ook goed gebracht door de band. De korte interludes (‘Urban Ease’, ‘Kevlar Walls’, ‘No Concept’) voegen niet heel veel toe, maar sluiten wel goed aan bij de sfeer van het album en zorgen voor een beetje rust na een innerlijke moshpit bij een aantal andere tracks.

Het album is niet zo heel bijzonder, maar wel lekker om te luisteren en een geslaagde spin-off van Parquet Courts zelf. De band laat zich van verschillende kanten horen en brengt zelfs twee covers ten gehore. Voor een plaat die in twee weken is opgenomen is hij zéker niet slecht.
Recensent:Vera Vaessen Artiest:Parkay Quarts Label:Rough Trade Records
Cover Six Miles Wide - Through The Wild

Six Miles Wide - Through The Wild Through The Wild had al enkele rondjes gedraaid voordat uw recensent er...