RECENSIE: Gazpacho - Molok

Gazpacho
2016-01-02 Molok is al het negende album van de Noorse progressieve rockband Gazpacho. Het is de opvolger van het in 2014 verschenen Demon en het zesde album in een reeks conceptalbums die in 2007 begon met het album Night. De Noren verkennen op hun nieuwste plaat wederom religieuze sferen die hand in hand gaan met moderne wetenschappelijke ideeën en theorieën. De machine ‘Molok’ staat hierbij centraal, dit is een soort machine die het verleden en de toekomst kan berekenen. Een interessant gegeven, wat Gazpacho vertaalt in een gevarieerde verzameling muziek die verschillende kanten op gaat.

Molok opent met donkere tonen, die met lichte pianotoetsen worden aangevuld. Violen, bellen en zelfs een kerkelijk koor geven het nummer een religieuze tint, waarbij de stem van zanger Jan-Henrik Ohme perfect samen gaat met het lage tempo van het nummer. Toch is het openingsnummer niet helemaal representatief voor het hele album, soms ligt het tempo verrassend hoog. ‘Bela Kiss’ raast bijvoorbeeld als een sneltrein voorbij en toont aan hoe veelzijdig de Noren kunnen zijn. Er is zelfs plaats voor energieke dansbare muziek die naar folk neigt.

Het zijn de langere nummers waar de Scandinaviërs hun progressieve rock echt mee kunnen uitbouwen, zoals ‘Know Your Time’. Maar ook tussen de kortere nummers zitten een aantal pareltjes. ‘ABC’ bijvoorbeeld, waarbij een snelle piano wordt afgewisseld met hypnotiserende zanglijnen. Op ‘Algorithm’ legt de band de nadruk op drums en gaat de muziek richting Oosterse invloeden. Het is enorm knap hoeveel invloeden de band in zijn muziek weet te leggen zonder het overzicht kwijt te raken.

Slotnummer ‘Molok Rising’ is met zijn negen minuten een imposante afsluiter die zorgvuldig wordt opgebouwd. Het nummer heeft een dreigende ondertoon die wordt aangevuld met melodieuze gitaarlijnen en allerhande details op de achtergrond. Het einde wordt aangeduid met kerklokken, die het religieuze aspect van het album nog eens goed benadrukken. Op Molok gaan mysterie en muziek hand in hand. Het resultaat is zeer krachtig en fraai.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Gazpacho Label:Kscope
BB

Boogie Beasts - Come And Get meWie wel eens over de Belgische wegen heeft gereden, kent de gevaren....