RECENSIE: Jeff Buckley - So Real: Songs from

Jeff Buckley - So Real
2007-06-04 Bijna op de dag af, is het 10 jaar geleden dat Jeff Buckley onder raadselachtige omstandigheden verdronk in de Mississippi River. Pas 30 jaren jong overleed de Amerikaanse singer/songwriter. Nu dit dus een volledig decennium geleden is, vond de platenmaatschappij het tijd om te komen met iets wat op een carrièreoverzicht zou moeten lijken. So Real: Songs From bevat 14 songs, die voor een belangrijk deel afkomstig zijn van ’s mans enige echte album, ‘Grace’ en diens uitgebreidere versie ‘Grace Legacy Edition’. Grace is eigenlijk de enige plaat van Buckley die zijn signatuur mag dragen. Het tweede album ‘Sketches For My Sweetheart The Drunk’ verscheen pas na zijn dood en heeft Buckley dus nooit helemaal meer naar eigen inzicht kunnen afmaken.

In zijn veel te korte carrière, heeft Buckley een naam opgebouwd die nu nog altijd veelvuldig genoemd en geroemd wordt, voornamelijk bij het beschrijven van zijn invloed op andere artiesten. De nummers op dit overzicht zijn stuk voor stuk goede nummers, die nog maar eens onderschrijven wat voor een unieke stem Buckley had en wat een getalenteerde songsmit hij was. Er is dan ook muzikaal gezien heel weinig mis met dit album, alleen voegt het voor de Buckley fans bar weinig toe. Geen nieuwe nummers, of nooit eerder uitgebrachte nummers. Alles verscheen al eens op plaat. Alleen de bonustrack, een cover van ‘I Know It’s Over’ van The Smiths is nog niet eerder op plaat verschenen.

Bij het luisteren van deze plaat bekruipt je steeds weer het gevoel dat het een enorm gemis is, dat Buckley niet nog steeds platen kan maken. Het wordt ook duidelijk waar huidige geprezen songwriters hun mosterd halen. Een rijzende ster als Damien Rice lijkt bijvoorbeeld duidelijk beïnvloed te zijn door Buckley. De natuurlijke snik in Buckley’s stem en de bijzonder smaakvolle composities zijn natuurlijk overal aanwezig. De vaak dromerige en altijd tijdloze songs worden soms aangevuld door een steviger stuk als ‘Eternal Life’. Het daaropvolgende melancholische ‘Dream Brother’ zou ook zo afkomstig kunnen zijn van een Radiohead album. Niet voor niets kan Radioheads Thom Yorke ook tot de Buckley adepten gerekend worden.

Het album staat vol goede tot fantastische songs, met name de 7 songs van het meesterlijke debuut ‘Grace’ springen eruit. Het probleem is echter dat het vreemd blijft om een carrièreoverzicht samen te stellen van iemand die maar één, weliswaar briljant album, echt heeft afgemaakt. ‘Grace’ en zijn latere legacy edition blijven eigenlijk met afstand de beste schijf die er van Buckley in de winkel ligt. Op dat album staat elke song op de juiste plaats en vormt het ook daadwerkelijk één geheel, deze consistentie ontbreekt op deze verzamelaar.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Jeff Buckley Label:Sony Music
Tokio Hotel - Scream

Tokio Hotel - ScreamAls je de koppies van de jongens van het Duitse Tokio Hotel ziet, is het...